annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

sportfotografie

Janetv1
Nieuw

sportfotografie

Hallo,

 

Sinds kort ben ik in het bezit van de Sony A68. Afgelopen weekend heb ik foto's gemaakt bij een voetbalwedstrijd, maar de meeste foto's die ik op afstand (met telezoomlens) gemaakt heb, waren onscherp. De foto's van dichtbij waren wel goed scherp. Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik mjn camera moet instellen, want waarschijnlijk staat er een instelling niet goed, maar ik kon er niet achterkomen welke het was.

Mijn vorige camera is een Sony A65 en daar had ik nooit problemen mee. Ik fotografeer overigens meestal op de stand S of de modus voor continue voorkeur AE.

Alvast bedankt!

 

Gr.

Janet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Hoi @Janetv1

 

Gebruik je dezelfde lens als toen op de A65? 

Janetv1
Nieuw

Hoi,

 

Ja, ik gebruik idd dezelfde lens als op de A65.

Ik ben het menu eens gaan doorkijken en "Gevoel. AF- volg" staat op gemiddeld. Zou ik die op hoog moeten zetten? 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Het is moeilijk om ahv je beschrijving te zeggen wat het probleem is.

 

Je kan inderdaad proberen de "snelheid" en de gevoeligheid op snel of hoog te zetten. Dit zijn 2 aparte menu items trouwens. Let er wel op, voor AF-gevoeligheid moet je wel op letter dat er voor de tekst een symbooltje staat van een foto met 2 bergjes op. Dat wil zeggen dat de instelling van toepassing is op foto's en niet op video.

 

Wat je eerst moet testen is om met dezelfde lens eens scherp te stellen op verschillende onderwerpen op AF-S. Later kan je hetzelfde proberen op AF-C. Doe dat eens voor beide camera's om te vergelijken. (Welke lens is het trouwens?)

 

Misschien interessant om weten, als je zone-AF gebruikt, de gevoeligste scherpstelpunten zitten allemaal in het centrale gebied. Daar heb je het meeste kans op succes! 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Janetv1
Nieuw

Dankjewel voor je antwoord.

De lens die ik gebruik is een Tamron 70-200 mm F 2.8. 

Ik ga je adviezen van het weekend uitproberen, misschien dat het "probleem" dan 

opgelost is. Dit is mijn 3e Sony A camera, maar ik heb dit nog niet eerder gehad,

vandaar dat ik ook niet weet waar het in zit...

profile.country.NL.title
Janr59
Ontdekker

Dag Janet,

 

net nadat ik ik de Sony a68 had gekocht en ook 'onscherpe' foto's kreeg, zag ik jouw post.

 

Na meermaals contact met de Sony helpdesk (zij zijn trouwens hulpbereid en reageren snel) heb ik zelf het probleem op kunnen lossen. Heeft idd met instellingen te maken.

Naast de eerdere adviezen die jij al kreeg mbt AF, etc. kan ik je adviseren de ISO waarde te verminderen.

DIe staat standaard op AUTO (tot max 25.600). Verlaag die tot bv. 3.200, dat is ruim genoeg.

Mocht je een keer onder slechte lichtomstandigheden een foto zonder flits willen maken, dan kun je hem nog incidenteel verhogen.

Net als digitale zoom heeft zo'n hoge ISO waarde in de meeste gevallen weinig zin

De foto's lijken onscherp, maar zijn eigenlijk te korrelig, vandaar die lagere ISO waarde.

 

Succes & grtzz.