annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

uitvergroot printen

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

uitvergroot printen

Hai ! 

 

 

ik weet niet waar ik dit onderwerp moet posten;

 

weet iemand als ik een foto wil laten uitrpinten, flink vergroot, evt op canvas of de iso waarde ertoe doet? of het liefst tot en met iso 100? ivm korrels.

 

Thanx!

 

gr, Onno

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De iso bepaalt inderdaad de korrel, maar veel hangt ook af van de kwaliteit van het geprinte product en hoe "streng" je zelf bent. Je hebt echte ruis*******, anderen vinden dat niet storend.

 

ISO 100 tem 400 zijn sowieso uitstekend om te printen zou ik zeggen. Tem 1600 print ikzelf ook zonder moeite.

Op papier (wel maar een A4) heb ik al eens ISO 6400 geprint en ik was enorm verbaasd in eerste instantie: het leek HOOGSTENS op een iso 1600 foto (en niet omwille van de ruis, maar omwille van het detailverlies). 

 

Je moet bedenken dat 'inkt' beetje vloeit, het is nooit zo scherp als op je scherm. Dus de ruis "vervloeit" ook een beetje. Zeker op canvas... Print is dus veel, veel vergevingsgezinder voor ruis dan op het scherm, vind ik.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Als 'regel' kun je onderscheid maken tussen 'chemisch' afdruk werk en 'geprint' afdrukwerk.

Chemisch zijn de klassieke foto-afdrukken en er zijn ook fotoboeken die van chemisch afgedrukte foto's worden gemaakt, heet vaak 'echte fotoprints' oid bij de diverse aanbieders.

Chemische prints zijn niet al te nauwkeurig, hier kom je best weg met een hoge iso.

 

Heel veel afdrukwerk is printwerk: Kaartjes, canvas, fotoproducten zoals bekers etc etc. 

 

Een print met een goede fotoprinter op fotopapier en meerkleuren print luistert het meest nauw. Hier zie je heel veel details en is ruis vaak het meest storend.

 

Heel veel andere printproducten luisteren juist minder nauw. Canvas is van zichzelf al een wat oneffen materiaal en prints worden hier met en een betrekkelijk laag aantal DPI (dots per inch) op geprint. Een foto met veel ruis zal dus op een canvasdoek beter uitkomen dan op een goede print op fotopapier.

 

Ook zijn veel printproducten meer vergelijkbaar met drukwerk (kranten, tijdschriften) dan met een goede foto-afdruk. De fotoboeken die aangeboden worden die geen echte fotoprints zijn, zijn vaak in deze offset techniek gedrukt en soms is een soort raster te zien op de foto's. Deze techniek is ook niet zo heel nauwkeurig en hierbij zal ruis ook niet heel storend zijn. 

En inderdaad wat @Portmixus al noemt, het ligt ook een beetje aan wat je zelf als storend ervaart. Wat ik zelf sowieso probeer is om niet al te ver ingezoomd naar een beeld te kijken om te bepalen of ik het acceptabel vind. Zeker als het maar een kleine print of afdruk wordt heeft het geen zin om naar alle details te gaan kijken. En van canvas en bijvoorbeeld hout weet ik inmiddels dat je heel groot moet gaan wil je daar je echt gaan storen aan een beetje ruis... :wink:

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

ow top, bedankt jullie voor het antwoord ! 

 

 

klinkt ook erg logisch over het inktverhaal en vloeien vd inkt, helemaal duidelijk...weer wat geleerd :grin: 

 

ik was benieuwd of ik ***** een foto die ik EVT uitgeprint wilde hebben niet kon gebruiken vanwege het iso getal.. nu weet ik dat ik er eigenlijk niet op hoef te letten...

 

 

groetjes !