annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Gebruik focus DSC-HX60 voor concertopnamen

edbijlv
Nieuw

Gebruik focus DSC-HX60 voor concertopnamen

Beste mensen,

 

Ik ben nieuw op dit forum. Na jarenlang niets op dit gebied gedaan te hebben vind ik het sinds enige tijd weer leuk om concertopnamen te maken.

 

Ik wil daarom graag een vraag stellen aan met name gebruikers van de DSC-HX60 die ook de camera gebruiken om opnamen te maken van (pop)concerten en soortgelijke evenementen, binnen en met veel en snel wisselende lichtomstandigheden.

 

Ik ben over het algemeen zeer tevreden over deze camera bij normale omstandigheden. Ik heb er nog een speciale opzetmicrofoon bij gekocht en nu is het geluid ook nog eens super voor dit geld. Er is echter één hardnekkig probleem waar ik mee kamp en dat is dat ik het maar niet voor elkaar krijg om een goede instelling te vinden om popconcerten mee te filmen en daar had ik hem nou grotendeels net voor gekocht. Bij een automatische instelling gaat de autofocus om de zoveel tijd aan de haal met als gevolg dat (zelfs bij gebruik van een statief) het beeld als het ware aan het blurren is. Ik heb veel instellingen uitgeprobeerd, echter zonder goed resultaat.

Heeft iemand hier ook ervaring mee en zo ja, ook een oplossing met bijbehorende instellingen? Als ik mijn alpha digitale spiegelreflexcamera gebruik voor de zelfde gelegenheden heb ik qua autofocus nergens last van, maar deze camera's worden meestal niet toegelaten in concertzalen.

 

Ik lees graag uw reactie. Bij voorbaat dank!

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hoi @edbijlv en welkom bij de Community!

 

Ik heb helaas geen supertip voor je en ik ben bang dat je bij concertfotografie tegen de beperkingen van deze camera aanloopt. 

De lichtomstandigheden zijn, zoals je zelf al aangeeft, bij concerten heel wisselend en de autofocus van deze compactcamera is minder geavanceerd dan van je alpha camera. Waarschijnlijk zal het het beste gaan als je vrij dicht bij het podium kan komen, en minder goed als je ver ingezoomd bent.   

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik weet niet of je op de compactcamera's de focus op handmatig kan zetten vlak voor je begint te filmen...op voorwaarde dat je in principe niet meer zoomt. Is ook geen supertip, maar dat zou mijn "oplossing" zijn.

 

Zoals Amfion reeds zei: niet teveel zoomen helpt ook: een lens is lichtsterker als je niet zoomt, wat de camera minder in problemen zal brengen.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
edbijlv
Nieuw

Sorry voor mijn late reactie op jullie bijdragen!

 

Ik heb laatst bij een concert voordat ik ging filmen de camera om handmatig focus gezet. Echter dat doet hij alleen, voor zo ver ik heb kunnen ontdekken, in de fotomodus en niet in de filmmodus, daar gaat ie gewoon weer op autofocus. Ik hoop dat het op de één of andere manier toch te omzeilen is, want anders is deze, op zich uitstekende camera voor normale omstandigheden, niet geschikt om mee te nemen naar de concertzaal.

 

Heeft iemand nog een tip?

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik heb bij de HX50 even gekeken, maar inderdaad kun je in de filmmodus geen andere scherpstel manieren instellen. Ik ga er even stiekem vanuit dat de HX60 daarin hetzelfde is.