annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Lens zit los??

OPGELOST
profile.country.nl_NL.title
hcs1611
Nieuw

Lens zit los??

Ik heb heel recent een Sony Cybershot HX9V aangeschaft. Nu merk ik dat de lens licht heen en weer bewogen kan worden. Is dat normaal? Bij althans 1 concurrerend merk is dat niet het geval.

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.nl_NL.title
Hans_Klis
Lid

Beste hr/mevr hcs1611,

Welkom op het Sony Forum.

De HX9 camera heeft een hoogwaardig G-lensenstelsel met een zoombereik van 16x.

Natuurlijk kan ik hier vandaan niet zien of voelen wat u zelf ervaart.

Maar dat u bij het voelen aan de lens enige ruimte voelt is normaal en hoeft u zich niet ongerust over te maken.

Ervaart u erg veel ruimte of optische bijverschijnselen dan kunt u de camera natuurlijk ook bij onze erkende service partner laten kontroleren.

Deze partners staan vermeld op onze website, zie: http://support.sony-europe.com/repair/ASC/ASC.aspx?site=odw_nl_NL

Kies vervolgens de juiste camera autorisatie en u krijgt een overzicht van de beschikbare partners.

Ik wens u veel plezier met uw camera. 

Met vriendelijke groet,

Hans_Klis

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.nl_NL.title
Hans_Klis
Lid

Beste hr/mevr hcs1611,

Welkom op het Sony Forum.

De HX9 camera heeft een hoogwaardig G-lensenstelsel met een zoombereik van 16x.

Natuurlijk kan ik hier vandaan niet zien of voelen wat u zelf ervaart.

Maar dat u bij het voelen aan de lens enige ruimte voelt is normaal en hoeft u zich niet ongerust over te maken.

Ervaart u erg veel ruimte of optische bijverschijnselen dan kunt u de camera natuurlijk ook bij onze erkende service partner laten kontroleren.

Deze partners staan vermeld op onze website, zie: http://support.sony-europe.com/repair/ASC/ASC.aspx?site=odw_nl_NL

Kies vervolgens de juiste camera autorisatie en u krijgt een overzicht van de beschikbare partners.

Ik wens u veel plezier met uw camera. 

Met vriendelijke groet,

Hans_Klis

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Ja, deze zit inderdaad los. heb hem net een paar dagen, als je met de camera in de hand loopt en deze staat aan dan voel je dat er iets los zit. Bij nadere inspectie aan de camera zag ik ook dat je de lens licht kunt bewegen.

Heeft verder geen invloed op het gebruik van de camera en de beelden.

Zal wel normaal zijn.

Of dit bij andere camera's niet het geval is kan ik niet zeggen. Heb wel de Canon IXUS 950 IS deze heeft er geen last van maar moet er bij zeggen dat deze camera niet zo groot zoom bereik heeft dus de lens niet zover uit de camera komt.

Message was edited by: martinh123

Message was edited by: martinh123

profile.country.nl_BE.title
Krical
Bezoeker

Bij de Sony Cybershot DSC-WX9 zit de lens ook los. Toestel werd ook recent aangeschaft (juni 2011) dus zal dat allicht eigen zijn aan die toestellen...hopen we toch

profile.country.nl_NL.title
FrankL68
Bezoeker

Bedoel je letterlijk los, of dat deze wiebelt tijdens het filmen? Mijn lens zit ook iets los.

Er zijn inderdaad veel mensen die de lens 'los' hebben zitten met als resultaat dat de lens wiebelt tijdens het in en uitzoomen. Google maar eens op:  HX9V Jerky lens of op hx9v problems

Het heeft ook met het serienummer te maken. De oude serie had er minder last van (voor serienummers beginnende met 224 volgens iemand op Youtube)


Ik heb er minder last van, echter als ik ergens op in wil zoomen, merk ik dat mijn middelpunt langzaam verschuift en ik dus moet bijsturen om het punt in het midden te houden. Als ik bijvoorbeeld op een bloem wil inzoomen en ik zou niet bijsturen, dan kom ik ernaast uit. Ik weet niet of dit met de bouw van de lens te maken heeft, of met de stabilisatie.

(Bij mijn oude camera stond in het boekje, dat de stabilisatie uit moest als ik de camera op statief ging monteren. Deed ik dit niet dan zag ik dat het beeld begon te bewegen als ik niets deed.)


En als ik uitzoom (dus van tele naar wide) en ik stop halverwege, schuift mijn lens even heen en weer (van voor naar achter), alsof er gefocust moet worden. Vooral dit vindt ik erg lelijk in de film. Hij stopt dus niet geleidelijk maar te abrupt en denkt dan: oeps ik was te ver en moet iets terug (Dit zou met nieuwe firmware opgelost kunnen worden, maar daar kunnen we lang op wachten Sony kennende).

Aangezien één van de 'regels' van het filmen is: 'Probeer niet te zoomen want dit ziet er amateuristisch uit en voegt weinig toe aan de film' (zie o.a.: http://www.visualsteps.nl/videobewerking/maken.php), probeer ik dit ook toe te passen.

Maar omdat je maar met 1 camera filmt en je soms het onderwerp wilt blijven volgen, zoom ik zelf ook wel eens in/uit. Het laatste wiebelstukje knip ik er dan uit, als dit aan het einde van de shot zit.

DitIsGlenn
Nieuw

Ik heb precies het zelfde alleen dan bij de Sony DSC-HX60.