annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

RX1-R

profile.country.NL.title
batalok
Ontdekker

RX1-R

Ik heb sinds kort een Sony RX1-R. Mooie foto's maakt hij, zegt men. Maar bij mij lukt het niet. De foto's missen brille, dynamiek omvang is gaat-wel, belichting is gaat wel, scherpte is oke maar ik mist de brillance. Ik heb de Nikon D800E met 14-24mm en 24-70mm, schitterende lenzen, De bedoeling is een camera te hebben zonder de kwaliteit te verliezen. Ik heb een NEX-5 gehad met standaard lens en de Fuji EX2 met standaard lens en 24mm (goede lens). Ook met Photoshop lukt het niet de brillance tevoorschiijn te toveren. Met mijn Iphone maakt ik brillantere foto's. Wat doe ik fout?

15 ANTWOORDEN 15
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @batalok en welkom bij de Community!

 

Lastig om op afstand te zien of er misschien iets met de instellingen niet klopt wellicht.

Ik heb deze camera wel eens getest en ik moet zeggen dat ik er stevig van onder de indruk was.... zie hier mijn review: http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/reviews/review_sony_cyber-shot_rx1.asp

 

Een paar vragen:

Fotografeer je in RAW of JPG?

Gebruik je Photoshop om je foto's te openen of ook nog een ander programma als Lightroom of Capture One?

 

 

 

profile.country.NL.title
batalok
Ontdekker

Ik gebruik RAW en JPEG fine.

Photoshop 2014, Lightroom en een gratis Caprute One doen het bij niet, althans niet-je-dat.

Ik heb tweemaal de RX1R teruggebracht naar de fabrieksinstellingen (batterij eruit, 20 min wachten en er weer in, Dan initialize, het helpt niet. 

Zo'n test heeft mij over de streep getrokken, maar helaas. De foto's zijn meestal onderbelicht in RAW, in JPEG iets beter. Wat is er toch aan de hand?

Groeten

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Moeilijk te zeggen zonder foto's...kan je er niet enkele posten? Bij voorkeur van hetzelfde onderwerp op hetzelfde tijdstip met de Nikon en met de Sony.

 

Gebruik je een filter op je lens? Gebruik je iso 50? Komt het licht van voren op je foto? Zonder zonnekap kan je fletse beelden krijgen, dat wordt enorm onderschat (tenzij het doelbewust is uiteraard).

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Wat @Portmixus zegt.... :wink:

Ik heb mijn Rx1 foto's even opgezocht, kunnen we eventueel vergelijken. Ik had wel de zonnekap erop idd.

profile.country.NL.title
batalok
Ontdekker

Ik gebrukte 100, 250, 400, 500 asa. Ook een zonnekap

Groeten

profile.country.NL.title
batalok
Ontdekker

Dat wil ik heel graag. Een foto is voldoende.......... Zonnekap heb ik ook erop zitten. Beschermingsfilter wel of niet, geen noemenswaardig verschil.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

In het tekstvak heb je net daarboven knoppen staan (waaronder vet, cursief, onderlijnd, etc.) een van de knoppen is een symbooltje van een foto met 2 bergjes op. Zo kan je foto's invoegen.

 

Zoals gezegd, het handigst is om foto's van hetzelfde onderwerp op hetzelfde tijdstip te vergelijken, eentje met je Nikon en eentje met de Sony. Dan kunnen we al uitsluiten dat het door omstandigheden komt. Ik denk dat we voorlopig geen idee hebben wat het kan zijn zonder foto's... vooral omdat de RX1-reeks geroemd wordt voor zijn kwaliteit.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
batalok
Ontdekker

_DSC7648X.jpgDSC00188.JPGDSC00206.JPG

profile.country.NL.title
batalok
Ontdekker

Eerste foto is van Nikon, verkleind.

Tweede foto is van Sony (JPEG), onbewerkt

Derde foto is van Sony, let op blauwzweem (JPEG),onbewerkt

Groeten