annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

RX1-R

profile.country.NL.title
batalok
Ontdekker

RX1-R

Ik heb sinds kort een Sony RX1-R. Mooie foto's maakt hij, zegt men. Maar bij mij lukt het niet. De foto's missen brille, dynamiek omvang is gaat-wel, belichting is gaat wel, scherpte is oke maar ik mist de brillance. Ik heb de Nikon D800E met 14-24mm en 24-70mm, schitterende lenzen, De bedoeling is een camera te hebben zonder de kwaliteit te verliezen. Ik heb een NEX-5 gehad met standaard lens en de Fuji EX2 met standaard lens en 24mm (goede lens). Ook met Photoshop lukt het niet de brillance tevoorschiijn te toveren. Met mijn Iphone maakt ik brillantere foto's. Wat doe ik fout?

15 ANTWOORDEN 15
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Tja, wat kan ik zeggen :thinking:

 

De 2e foto is gewoon beetje te donker genomen, bovenop je camera heb je een draaiknop voor de belichting. Dat had daarmee de klus wel geklaard.

De 3e foto is moeilijker: was dit bij valavond genomen? Ook hier moet je spelen met de belichting + spelen met de witbalans. Maar als het al valavond was, is dit ook niet zoooooooooooooo vreemd. Als dit een foto is overdag, in de zon, dan hebben we een probleem :laughing: Ik denk niet dat je Nikon (of eender welke andere camera) hier een zoveel andere foto van had gemaakt, op de witbalans misschien na.

 

Gebruik je automatisch witbalans? Meestal doet die netjes zijn werk. Je ziet trouwens op Sony camera's het effect voor de foto genomen is, dus je kan best daarop inspelen en de camera instructies geven.

Je kan een live-histogram inschakelen of je scherm leren kennen (de wolken mogen een pak witter = lichter). 

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
batalok
Ontdekker

Ik gebruik altjd bij alle digitale camera's de AWB, slechts sporadisch regel ik wat bij. De tweede foto bijregelen, de derde ook? Dan heb je de foto's nog niet gezien, ook AWB, bij zonnig weer. Veel te donker. Trouwens de derde foto is genomen bij zonnig weer, om ongeveer 17.00 uur. Mijn Nikon (AWB) heeft daar geen moeite mee! Scherp en natuur van kleur. Als dit het resultaat is van de Sony RX1R.......prut! Maar ik ga hem opsturen naar de reparatie dienst van Sony Als zij dan zeggen dat het zo moet zijn dan heb ik een kat in de zak gekocht. En de mensen die het goed vinden en daar dan over schrijven.......tja.

 

profile.country.NL.title
jaap93
Lid

Ik gebruik de RX1 en als ik 100 foto's schiet zijn er 95 van uitstende kwaliteit. Ik gebruik vrijwel altijd diafragma voorkeuze, AWB en auto ISO. Ik werk in RAW en als er al is een foto wat minder is dan is dit in Lightroom heel eenvoudig te corrigeren. Ik zou toch eens serieus in de zelfde situatie/tijstip en instellingen een aantal foto's met je verschillende camera's maken voor een goede vergelijking. De voorbeelden die je laat zien zijn niet representief voor een goede vergelijking.

profile.country.NL.title
batalok
Ontdekker

Ik heb nu ongeveer 150 foto's gemaakt met de RX1R. Ongeveer 15 zijn er goed. Ik gebruik nagenoeg geen autoISO maar 100, 250, 400, 500 asa en AWB en A of S voorkeur. Ongeveer dezelfde foto's met mijn Nikon D800E gemaakt en 14-24 of 24-70mm lens, super.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Er zou natuurlijk ook exemplarisch iets mis kunnen zijn met je toestel... Heb nog even mijn foto's erbij gepakt en die zijn ook op een enkele na spot on.

 

Deze zijn allemaal onbewerkt.

rx1-00352.jpg

sonyrx1-00448.jpgsonyrx1-00493.jpgsonyrx1-00496.jpg

profile.country.NL.title
batalok
Ontdekker

Ik geloof dat het een exemplarische fout is. Zo'n foto van een/de kat............haha, zijn ogen.......

Mijn derde foto is pas "goed" als ik de witbalans ongeveer 9500 K (!) maak (met Capture One), niet normaal.