annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Lenzen-scherpte

OPGELOST
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Lenzen-scherpte

Hallo, 

 

is er een soort overzicht bij welk diafragma een lens het scherpst is per merk/type? 

en/of is dit per lens verschillend? of is het eigenlijk zo goed als altijd het best bij f.....

was daar benieuwd naar!

 

groet, Onno

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Amfion
Expert
6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Over het algemeen zijn lenzen niet op z'n scherpst bij volle diafragma opening. Meestal wordt gezegd dat vanaf twee stops vanaf de grootste opening de beste scherpte begint. Dat is dus per lens verschillend omdat lenzen verschillende grootste diafragma openingen hebben.

 

Van elke lens zijn ook grafieken te vinden, waarin je het een en ander kan aflezen van de scherpte/contrast. Dit wordt een MTF chart genoemd. Soms zit deze in het boekje erbij als je een lens koopt. 

 

 

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Zie, dat had ik ergens eens over gelezen maar weet niet hoe dat heette.

super, dankjewel ! 

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Ik heb er hier 1 @Amfion, klopt dit? 

 

word hier geen wijs van whahaha, vraag me af of ik de goede heb.

 

mtf.gif

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja da's nog een hogere kunst zo'n chart aflezen... :wink:

 

Bovenaan kun je zien op welk f - getal de test gedaan is. Soms wordt dit op één waarde gedaan, soms op meerdere.

 

Op de horizontale as wordt aangegeven hoe de lens presteert vanaf het midden naar de buitenkant van de lens.

 

Op de verticale as wordt aangeven hoe goed de lens scoort. Hoe hoger hoe beter in dit geval. ( dat verklaart ook waarom de lijn naar de buitenkant van de 'lens' naar beneden gaat, lenzen scoren over het algemeen slechter hoe verder van het midden)

 

10 /30 lpm wil zeggen "lines per millimeter" dit heeft te maken met de afbeelding waar de testfoto van gemaakt wordt. Er wordt gekeken hoe goed het contrast nog is bij een afbeelding met 10 en 30 lijntjes per millimeter. 

 

Hier een artikel (in het Engels weliswaar) hierover http://petapixel.com/2015/06/26/how-to-read-and-interpret-mtf-charts-for-lenses/

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

Oke, 

zal het eens lezen, wel intererssant !

 

dankjewel Antonette

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Graag gedaan!