annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nieuws: Sigma MC-11 Full-Frame adapter

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Nieuws: Sigma MC-11 Full-Frame adapter

Het Sony systeem krijgt een serieuze uitbreiding van het aantal lenzen dankzij Sigma!

De populariteit van Sony E-mount laat zelfs grote lensbouwers niet onberoerd.

 

Wat is de Sigma MC-11 adapter? Het is als het ware een Metabones "tegenhanger" (toch een beetje) maar dan aan de helft van de prijs! Hiermee kan je Sigmalenzen met een Canon vatting of Sigma-Sigma lenzen (aparte adapter) gebruiken op een Sony E-mount camera met behoud van Exif, beeldstabilisatie, autofocus, etc. 

 

Nadeel is dat je -in tegenstelling tot de Sigma adapter- blijkbaar niet met niet-Sigma lenzen kunt werken, hoewel ze wel zullen passen. Het wordt -blijkbaar- softwarematig geblokkeerd. Tenminste dat lees ik tussen de regels door.

 

Het mooie hieraan is dat Sigma zelf lenzen bouwt (in tegenstelling tot Metabones) en dus alles grondig kan testen. Sommige lenzen zijn bij Sigma enkel beschikbaar in Canon-mount en niet in Sony A-mount (spiegelreflex serie). Je krijgt nu dus de kans om deze lenzen OOK op je E-mount camera te gebruiken! (met name de A7RII, A7II en A6300 op dit moment hebben snelle fase-detectie, andere camera's hebben trage AF met adapters)

 

Waarom dat dit groot nieuws is, is omdat Sigma niet alleen zelf ondersteuning geeft als lensbouwer, maar ook dat je bepaalde unieke lenzen kunt gebruiken: ik denk aan een 20-35 F2 (FF), 50-100 F1.8 (APS-C), 18-35 F1.8 (APS-C), etc... Netjes! :wink:

 

http://www.sigmaphoto.com/mount-converter-mc-11

 

 

19 interchangeable Sigma lenses available for Sony E-mount camera bodies

Camera Converter Lens     
Sensor Size Sigma Lens

a7 series
NEX series
a5000 series
a6000

MC-11 35mm (Full Size sensor) 24-35mm F2 DG HSM | Art
24-105mm F4 DG OS HSM | Art
120-300mm F2.8 DG OS HSM | Sports
150-600mm F5-6.3 DG OS HSM | Sports
150-600mm F5-6.3 DG OS HSM | Contemporary
20mm F1.4 DG HSM | Art
24mm F1.4 DG HSM | Art
35mm F1.4 DG HSM | Art
35mm F1.4 DG HSM | Art
50mm F1.4 DG HSM | Art
APS-C 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM | Contemporary
18-35mm F1.8 DC HSM | Art
18-200mm F3.5-6.3 DC MAcro OS HSM | Contemporary
18-300mm F3.5-6.3 DC MAcro OS HSM | Contemporary
50-100mm F1.8 DC HSM | Art
30mm F1.4 DC HSM | Art
Not required 19mm F2.8 DN HSM | Art
30mm F2.8 DN HSM | Art
60mm F2.8 DN HSM | Art
30mm F1.4 DC DN | Contemporary

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
29 ANTWOORDEN 29
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Portmixus

Dank voor je snelle reactie! Ben er ondertussen achter (via websites van camerazaken) dat de 30 mm's allen aps-c lenzen zijn, ben ik voor de A7ii niet naar op zoek..

 

24-105 vind ik wel een mooi bereik, maar heb de lens nog niet gezien cq vast gehouden...vandaar dat ik kennelijk nog wat langer op de Pro-Im had moeten blijven..:smileywink:

 

Heb nu de kit 28-70 en zie geen toegevoegde waarde van de 24-70, ook niet in kwaliteit denk ik.

Bedoeling van mijn zoektocht is een reislens..dus met redelijk zoom bereik en goede kwaliteit. Het bestaan van de 24-240 is me duidelijk, had ik ook moeten proberen op de pro-im! Ervaringen iemand? (lees veel over best te gebruiken in jpg stand?) Mooi groot bereik (10x!) maar derhalve dus ook compromis lens (zoals alle zoom's)

Kan ook nog de 70-200 naast de 28-70 kiezen natuurlijk. Ze zijn alleen zo duur...al is dat natuurlijk relatief...valt me op dat alle objectieven van meeste merken een prijsjump hebben gemaakt de laatste jaren!

 

Valt me overigens wel op dat Dld en de UK nogal eens (veel) goedkoper zijn met bijvoorbeeld de 55 1.8

Scheelt al gauw zo'n 30%! (lenshero/ebay/amazon.de etc). Al gun ik de NL detailhandel natuurlijk ook z'n verdienste...toch is het speelveld anders dan voorheen

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Turbopadje
Lid

Hoihoi...

 

Ik ben in het bezit van een Sigma 120-300mm f2.8 os Sports samen met de Sigma TC 1401 en TC 2001 extenders.

Nu las ik dat deze Sigma adapter niet gaat werken met deze extenders, dat is nou jammer...

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Turbopadje!

 

Welkom op het forum!

 

Wie weet breidt Sigma de compatibiliteit wel uit, ben op zich al blij dat deze (schitterende) lens beschikbaar wordt op deze manier voor Sony!

 

Wat fotografeer je met deze lens?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Turbopadje
Lid

Hoihoi...

Dank je 😉

Deze sigma gebruik ik voor oa vogeltjes te fotograferen.
Ik heb een 2e hands metabones op de kop kunnen tikken,en deze kunnen testen
op een Sony a7RII van een bekende van mij,met mijn 120-300mm die overgens
in eerste instantie al goed werkt, maar die Sigma adapter schijnt nog beter
te presteren dan de metabones.
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ben jaloers op je combinatie :laughing:

 

Met de Sigma adapter moet het allemaal inderdaad nog beter gaan, het is een volledig geteste combinatie en bovendien is Sigma zelfs in staat om met adapters te doen wat zelfs Sony niet kan/wil: alle functies van de AF zijn mogelijk (bv eye-af...niet zo nuttig voor vogels maar toch het vermelden waard!).

 

Ook echt tof om te zien dat je een A7RII hebt, voor zo'n stevige prijs hebben toch echt veel mensen deze camera! Als je graag je eigen instellingen wil delen, dat kan je bijvoorbeeld hier doen:

 

https://community.sony.be/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/deel-je-a7-instellingen/m-p/2064541#M363

 

 

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Turbopadje
Lid

Hoihoi...

 

Dank je voor de link, ik heb daar gelijk een tip die ik tegenkwam gepost 😉

 

Sony is nog aardig nieuw voor mij, ik heb ruim 10 jr met Canon gefotografeerd, het enige minpuntje is de accuduur, ''verder went t snel qua bediening en efv'' maar dat kan ook niet anders bij zo'n mooi compact modelletje...

Het belangrijkste is dat ik er super blij mee ben 😉

profile.country.NL.title
urbanexpl0rer
Lid

Een zeer interresante ontwikkeling! Ik probeer het nieuws te volgen over deze adapter (Google en Youtube) en het lijkt zelfs te werken met sommige Canon lenzen (zie Youtube) maar helaas zijn de filmpje in Chinees. Ik hou zelf erg van nacht/straat fotografie waarvoor ik voornamelijk de 28mm F2 voor gebruik maar met deze adapter kan ik voor een lichtsterk objectief van Sigma gaan (35mm 1.4 of de 24mm indien die ook FF is). De 35mm 1.4 Art is echt een topper die ik in mijn bezit heb gehad maar helaas verkocht heb samen met mijn Canon gear i.v.m. overstap naar de A7II destijds. Nu ga ik dit weekend naar Hong Kong en hopelijk ligt hij daar al in de schappen en ga ik hem zeker proberen * lees aanschaffen :wink:

https://reinaroundtheglobe.com
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Welkom op het forum @urbanexpl0rer !

 

De Sigma 35mm F1.4 is inderdaad een echte toplens! En kost minder dan de helft van de Sony FE versie...ben ook lange tijd erg verleid geweest om voor deze Sigma versie te gaan, maar dan in Sony-vatting met Sony-adapter. 

 

Ben ook erg benieuwd hoe de praktijk met de Sigma adapter gaat zijn, youtube en dergelijke zijn altijd anders dan de lens eens vasthebben en vooral gebruiken in 'echte' situaties.

 

Wat gebruik je nu zoal van lenzen op je A7II?

Als je wil kan je hier al behoorlijk wat info vinden die misschien nuttig is voor je. https://community.sony.be/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/overzicht-alpha-camera-tips-alle-info-verza...

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
urbanexpl0rer
Lid

@Portmixus Dank je wel :slight_smile: Kreeg een linkje via twitter van Sony NL . Ik gebruik de 16-35mm Zeiss F4, de 28mm F2, Sony 28-70mm kitlens en een Canon 70-200mm F4 op mijn A7II Ben met alle lenzen zeer tevreden tot op heden maar het blijft af en toe kriebelen om er wat bij te kopen :wink: De Sigma Art serie zijn een mooie betaalbare aanvulling op het huidige lens aanbod indien dat goed gaat werken met de MC-11 adapter

 

Edit: Zie dat hij sinds vandaag te koop is en op youtube komen steeds meer filmpjes over deze adapter :slight_smile:

https://reinaroundtheglobe.com
profile.country.NL.title
urbanexpl0rer
Lid

Inmiddels de Sigma MC-11 geprobeerd gisteren bij cameraland.nl op mijn A7M2. Ik heb de 35mm Art en de 24mm Art geprobeerd en bij beide werkte de auto focus goed. Ik had het idee dat hij bij de 24mm nog iets sneller was dan bij de 35mm wat voor mij perfect was omdat mijn voorkeur uitging naar de 24mm. De MC-11 dus gekocht voor €269,- en op Marktplaats een nog geen 1 jaar oude Sigma Art 24mm 1.4 op de kop getikt voor €600,- De MC-11 werkt ook in combinatie met mijn Canon 70-200mm F4 alleen werken dan niet alle functies (maar wel single focus en continue focus). Kortom, ik ben blij :slight_smile:

https://reinaroundtheglobe.com