annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Zeiss Batis 18mm f/2.8

profile.country.NL.title
Turbopadje
Lid

Zeiss Batis 18mm f/2.8

Hoi mede sonygebruikers 🙂

 

Naas mijn sony/zeiss fe 24-70mm f4.0 wil ik een groothoek objectief aanschaffen voor landschapsfotografie voor mijn Sony a7rii.

 

Mijn oog viel op de Sigma ef 12-24 f4.0 voor canon ''ben in t bezit van een metabones adapter'' of een Sony/zeiss fe 16-35 f4.0.

De sigma heb ik getest, hij is waanzinnig, en sluit qua bereik mooi aan op mijn 24-70mm, maar vind m toch wel zwaar met z'n ruim 1 kg aan gewicht.

De sony 16-35 heb ik nog niet geprobeerd, schijnt ook wel goed te zijn, maar ik las dat deze qua contrast niet zo goed presteert, is dat zo?

 

Maar nu kan ik een Zeiss Batis 18mm f/2.8 van iemand overnemen.

Dit is wel wat minder groothoek dan de andere 2 genoemde objectievenen , en geen zoomlens, maar deze schijnt erg goed te presteren op een a7rii, en deze is lichtsterker.

 

Is hier iemand die ervaring heeft met dit lensje? zo ja, ik ben erg benieuwd hoe deze bevalt 😉

 

En is het de moeite om een 18mm erbij te nemen voor extra groothoek voor naast mijn 24-70mm voor m'n landschapfotografie?

18 ANTWOORDEN 18
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Weinig contrast voor de 16-35 F4 Z?

 

Ik heb zelf deze lens en dat is absoluut niet het geval! Meer nog, ik vind deze lens tamelijk waanzinnig, zowel qua scherpte als contrast. Hoekscherpte is (uiteraard) niet op het niveau van een primelens, zoals de Zeiss 18mm. Een unieke eigenschap van de 16-35 is dat je al sterretjes krijgt voor (kleine) lichtbronnen op F4! Ik gebruik dit met zeer veel plezier!

 

De Zeiss is trouwens uitsluitend gemaakt voor FE-camera's, dus ideaal om te koppelen met de A7RII! Lichtsterk en een Zeiss-primelens...wat wil je meer? Voor mij is deze lens niet interessant, omdt ik voor breedhoek graag zoom (op alle andere brandpuntsafstanden niet) en bovendien vind ik 18mm niet zooooooooo breed. Maar dat is persoonlijk. 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Turbopadje
Lid

Hoihoi...

 

Bedankt voor je reactie.

En het is me duidelijk...

 

Het leek mij eigenlijk ook wel sterk dat er weinig contrast voor de 16-35mm is.

Want mijn 24-70mm vind ik ook een waanzinnige lens.

 

Gebruik je naast de 16-35mm ook de 24-70? 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Nee, ik gebruik geen 24-70, maar ken de lens wel tamelijk goed (omdat ik geregeld materiaal mag lenen van Sony).

 

Zelf gebruik ik naast de 16-35 enkel lenzen met vaste brandpunten (primelenzen). Er is niets mis met zoomlenzen, ik hou gewoon van de (zeer) hoge lichtsterkte die primelenzen me geven!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Turbopadje
Lid

Oké, moeilijk, moeilijk en nog n's moeilijk om de keuze te maken.

Dat wordt beide lenzen uitproberen.

 

Hartelijk dank iig  😉

profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

oh, daar komt ook mijn twijfel weer langs ;-). Al maanden aan het kijken welke lens onder mijn 24-70 aan te schaffen (op A7RII). Ik denk aan 14 of 16mm, en dan niet van die Battis-bedragen… Veel 16mm zijn bedoeld voor APS-C, lees ik. En dan liefst meteen een E-vatting (heb al wel een A-adapter). Nieuwe Samyang?
profile.country.NL.title
Turbopadje
Lid

Oooo, dan ben ik gelukkig niet de enige 😉

Moeilijk he...

 

Dat is t m ook juist, dat veel van die super groothoekobjectieven van Sony alleen geschikt zijn voor de aps-c modellen

 

Was er maar net als die Sigma 12-24mm f4.0 art een Sony variant van met e vatting, dan had ik t allang wel geweten 🙂

 

De Samyang, die heb ik pas geleden ook nog even geprobeerd, en daar was ik ook nog niet over uit.

Mss eerst maar ff de revieus afwachten.

 

 

profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

Kwam nog een veelbelovende tegen: Irix 15mm in twee kwaliteiten behuizing.

http://irixlens.com/15mm

Maar niet voor Sony; desgevraagd: We will release adapter for Sony EF-FE in the beginning of 2017, thanks to it the lens will be controlled electronically by the camera. It will cost approx 100 euros.

Maar duurt dus nog effe.

 

profile.country.NL.title
Turbopadje
Lid

Inmiddels ben op nog verder op onderzoek uitgegaan, en na heeeeeel lang twijfelen een lensje aangeschaft.

Het is een totaal ander objectiefje geworden, en het is een Sony sel10-18mm f4.0 oss geworden.

Waarom? naast mijn a7rII ben ik ook in het bezit van een Sony a6300, en inmiddels heb ik ook vele goede revieus over dit lensje gelezen.

 

Dus vanmorgen even een bezoekje gebracht aan kamera express en het lensje getest.

Ten eerst het is een heerlijk compact lensje wat ook nog n's niet veel weegt.

 

Ten 2e dit lensje is een stuk goedkoper dan de prachtige 16-35mm, en voor mijn gebruik voor naast mijn Sony fe24-70mm eigenlijk prima is...

 

En op m'n a6300 sluit deze qua range ''15-27mm'' mooier aan met m'n 24-70mm 🙂

 

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Nice! Zeer mooi lensje!

 

Misschien interessant om te bekijken/of je wist dit al: https://community.sony.be/t5/lens-database/e-10-18-mm-f4-oss-sel1018/ba-p/2158827

 

Ook op je A7RII zeer fijn lensje!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training