annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Zweem over foto met Sony teleconverter 1.4

profile.country.NL.title
d.bijlsm
Ontdekker

Zweem over foto met Sony teleconverter 1.4

Als pro werk ik met Sony A77II en A99II met o.a. de Sony 300/2.8 SSM V2 en de Sony 70-200/2.8 SSM V2. Ook gebruik ik een Sony 1.4 converter. In mijn beelden kom ik exemplaren tegen die een zweem/waas over zich hebben. Alsof ze onscherp zijn. Iemand anders die hier ook last van heeft. Naarmate ik het diafragma verhoog naar bijv. 8 verdwijnt de waas.

Graag verneem ik jullie input.

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
ThomSBNL
Lid

Hi d.bijlsm,

 

Mij komt dit niet bekend voor, misschien dat een van de experts op het forum of andere leden weten hoe dit op te lossen valt!

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @d.bijlsm!

 

Zo op afstand altijd lastig in te schatten. Kun je hier een voorbeeld posten? Dan wordt het misschien duidelijker. 

profile.country.NL.title
d.bijlsm
Ontdekker

Goedemorgen. Hierbij een voorbeeld.

300 2.8 met converter 1.4 420 mm F4.0 A99II (1).JPG

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Bedoel je op deze foto de waas aan de rechterkant?

Is hetgeen waar je op scherp stelt wel scherp of lijkt de scherpte voor/achter het onderwerp te liggen? 

profile.country.NL.title
d.bijlsm
Ontdekker

Daar waar scherp op is gesteld is scherp, er zit echter over het hele beeld een waas. Net of er vocht in de lens zit, maar daar is absoluut geen sprake van.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Wat ik zou kunnen bedenken is dat door de veranderde afstand tot de sensor er alleen in bepaalde omstandigheden, bijvoorbeeld schuin invallend licht, een bepaalde waas optreedt. Ik ga je vraag even doorspelen, misschien is er nog een andere reden voor te bedenken.