Podziel się wrażeniami!
Witam!
Zacznę może od początku. Około dwa lata temu kupiłem w/w notebooka. Wydawało mi się, że będzie idealnym laptopem dla mnie. Stylistyka, parametry - wówczas jedne (moim zdaniem) z lepszych na rynku w tym przedziale cenowym.
Kupiłem go i się zaczęło. Już w pierwszym dniu używania laptop się zawiesił! Kilka miesięcy pracy z zawieszającym sie komputerem zmusiło mnie jednak do reklamacji sprzętu (zwlekałem tyle, ponieważ komputer zawieszał się w dowolnym momencie używania i w dowolnych odstępach czasu. Czasem było tak, że zawiesił się raz na tydzień, innym razem zawieszał się trzy razy dziennie! *zawieszenie w moim rozumieniu polega na tym, że na komputer się "zatrzymuje", nie można poruszyć kursorem, nie reaguje na żadne przyciski).
Odesłałem więc komputer do serwisu Sony (tutaj muszę pochwalić firmę za ogranizację samej procedury gwarancyjnej, bo jest to wszystko naprawdę dobrze zorganizowane). Ponad tydzień (lub dwa, nie pamiętam dokładnie) nie dostawałem żadnej wiadomości, więc sam zadzwoniłem. Zostałem poinformowany, że serwisanci na razie po wielu testach nie wykryli żadnej usterki, więc Pani zapytała mnie czy mają testować dalej, czy mają odesłać mi komputer, abym ja go potestował. Poleciłem, aby jeszcze spróbowali. I udało się, ponoć za n-tym razem komputer im się zawiesił, winnym okazał się dysk twardy. Wymienili dysk, nagrali od nowa partycje, Windows itd.
Wydawało mi się, że wszystko jest ok, ale po kilku dniach komputer mi się zawiesił, spanikowałem i odesłałem go znów na gwarancję. Serwisanci stwierdzili, że wszystko jest ok, nagrali jeszcze raz partycje, zrobili recovery i Sony odesłało mi komputer.
I tak chodził bez zawieszania się aż do 10 kwietnia 2012 roku. Od tego czasu mam dokładnie ten sam problem co od początku. Zawiesza mi się w dowolnym czasie. Jest to usterka bardzo uciążliwa, gdyż nie zapisując postępów pracy, tracę wszystkie dane. Pomaga jedynie przytrzymanie przycisku włączania i ponownge uruchomienie komputera.
No nic, zadzwoniłem do Sony, gwarancja niestety skończyła mi się w marcu tego roku. Zostałem poinformowany, że gwarancji nie przedłuża ani czas naprawy, ani wymiana podzespołu - czy to nie dziwne?
Więc postanowiłem sprawdzić, czy to na pewno dysk. Udało mi się zorganizować dysk Samsunga, 2.5" SATA. Sklonowałem dyski i podłączyłem "nowy" dysk. Niestety, objaw podobny...więc to może być wszystko.
Niestety Sony nie stanęło na wysokości zadania. :smileyevil:
Czy ktoś ma jakiś pomysł?
Być może jest to wina ramu, ale ciężko to na odległość stwierdzić.
Proponuje porobić testy, jest masa oprogramowania do testowania hardware. Zacznij od MemTest...
No nic, zadzwoniłem do Sony, gwarancja niestety skończyła mi się w marcu tego roku. Zostałem poinformowany, że gwarancji nie przedłuża ani czas naprawy, ani wymiana podzespołu - czy to nie dziwne?
Odpaliłem najnowszego memtesta, chodził ok 2h...
Wynik w załączniku.
Próbowałem też zrobić skan dysku MHDD, ale ponoć dyski na AHCI nie działają.
Ale memtest to tak z doświadczenie ze 48h Więc zostaw na 2-3 noce komputer. Jeśli wyświetli błąd to wtedy możesz zobaczyć czy masz 2 kości, jeśli tak to wyciągnąć 1, a potem drugą i testować po kolei.
Ale jak komputer zatrzymywał się za każdym razem tak samo to raczej coś dziwniejszego niż pamięć. Wskazywało by to właśnie na dysk twardy...
Dysk Twardy możesz pomęczyć dowolnym programem z radem seekem. Taki HD Tune ale chyba dopiero w wersji Pro. Bo taki zwisy nie oznaczają, że dysk ma błędy, ale raczej coś dzieje się z mechaniką głowicy. Ewentualnie kontrolerem. System chce coś zapisać, dysk nie odpowiada i tak naprawdę system wtedy staje w miejscu. Ale mówiłeś, że sprawdzałeś na innym.
Zrobiłbym jeszcze stress testy w programie everest.
Czy laptop nie nagrzewa się zbyt mocno i wtedy wiesza?
No jeśli tak jest to jest coś z nim nie tak. Możesz oczywiście sprawdzić temperatury w Evereście lub np. HWMonitor. Jeśli będą mocno zawyżone to oczywiście może oznaczać uszkodzenie. Ale np. procesor ma zabezpieczenie i zmniejsza taktowanie przy przegrzaniu ~ 70 stopni. A jak nie męczysz karty, a laptop się zwieszał podczas zwykłej pracy to sprawdź jaką ma temperaturę karta (nie powinno być więcej jak 60 stopni tak podczas zwykłej pracy, w stresie poniżej 90 stopni).
To po kolei.
Więc 2h memtesta to za mało. Jak będę miał okazję to puszczę na trochę dłużej.
Co do dysku, to po zmianie dysku przez Sony laptop chodził rok bez problemu! Aż do teraz. Ale obecnie znalazłem w domu jakiegoś Samsung 250GB SATA i sklonowałem go z z tym Hitachi (który dostałem nowy od Sony). I na nim obecnie pracuję. 2 dni - 1 zwiecha.
I teraz sam nie wiem, czy aby taki zbieg okoliczności, aby 2 dyski były uszkodzone?
Szukam czegoś, co dokładnie przetestuje mi dyski. Bo ostatecznie dysków nie mogę być pewien.
A może to jakiś kontroler na płycie głównej? Na początku byłem pewien, że dysk i szukałem już nawet SSD dla siebie, ale po włożeniu tego samsunga, zawieszce - już nie jestem pewien i się wstrzymałem. Muszę mieć 100% pewność.
Ale powiem, że jestem trochę rozczarowany tym laptopem. Tzn jeżeli chodziłby dobrze, jest ok. Tylko ma jakąś "wrodzoną" wadę
No ale do rzeczy:
- Długi memtest,
- HD Tune Pro (ale Benchmark, czy błędy?)
- Stresstesty w Everescie, ale w którym? bo wydań jest mnóstwo.
- HD Tune Pro (ale Benchmark, czy błędy?)
To tak, ściągnąłem HWMonitor 1.19 x64 i po włączeniu, po chwili pojawia się BlueScreen i restart.
A co do HdTune Pro, to na razie coś dziwnego znalazłem tylko tu (załącznik).
No i obecna temperatura dysku to 45 stopni, nie za dużo?