anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

technika fotografowania z lampa blyskowa.

profile.country.PL.title
remolmar
Poszukiwacz

technika fotografowania z lampa blyskowa.

witam,

jak w temacie. szukam jakis dobrych skryptow albo rad od Was jak poprawnie fotografowac z lama blyskowa.

32 ODPOW. 32
profile.country.pl_PL.title
Szczupic
Użytkownik

http://foto.jasiu.pl/ :c34

___________________________________________________________________ Sony 850 | Minolta Dynax 7 | Sony HVL 42 | Sigma 70-200/2,8 HSM | Sigma 20-40/2,8 | Minolta 100/2,8 | Minolta 85/1,4G | Minolta 50/1,7 | Sony 35/1,4 G
profile.country.pl_PL.title
tad29-----
Poszukiwacz

A może długoletni fotograficy ze sprzętem sony doradzą coś początkującym?
Np.:

Zastanawiam się czy jeżeli używam lampy zewnętrznej z alfą to tylko w trybie Manual?
Robiąc zdjęcie w trybie A
1. dzień, bez lampy, zdjęcie poprawnie naświetlone
2. to samo zdjęcie, włączam lampę (aby zlikwidować cienie z twarzy) lampa na auto zdjęcie jest ciemniejsze niż nr 1, aparat w tym trybie po włączeniu lampy zmienia parametry ekspozycji.

Inna sytuacja
Zdjęcia wewnątrz np bardzo ciemny kościół:
aparat manua,l lampa auto, iso 800 - zdjęcie raz są ciemne, raz twarze z przodu przepalone - :? sytuacja w której sprzęt rządzi :c31 I tak zamiast skupić się na zdjęciach trzeba walczyć ze sprzętem :c7

Podczas prób w pokoju wszystko fajnie działa, ale duże pomieszczenie i PROBLEM :c71

Jak to ujarzmić - jakieś dobre rady dla początkującego. Aha miałem do tej pory ustawiony tryb ADI, może zmienić to na TTL (coś to poprawi) ?

Czy dyfuzor na lampie zlikwiduje przepalenia?

Na spotkaniach foto-klubu próbujecie rozwiązać takie rozterki nowych... :c2

profile.country.en_GB.title
sadam_
Użytkownik

Chyba zacząłbym od podania modelu aparatu i przede wszystkim lampy. No i jakieś przykładowe zdjęcia by nie zaszkodziły.

A na spotkaniach takie informacje spokojnie uzyskasz od ręki.

profile.country.PL.title
photomusic
Użytkownik

Niesamowite. Wreszcie na tym forum jakieś pytanie dotyczące bezpośrednio fotografii a nie szumu, aktualizacji itp. Nawiasem-to Starosta, że tak zapytam, co aktualizacja tak bardzo zmieniła, że tak bardzo się z niej cieszysz?
Wracając do tematu. Sam jestem ciekaw porad, jakie tutaj się jak mniemam pojawią. Od siebie dodam tylko, że z lampą można robić cuda.
To moje:
http://www.foto.czecho.pl/11034-koncert ... imus-pubie

profile.country.pl_PL.title
kuraq.
Poszukiwacz

photomusic napisał(a):

Nawiasem-to Starosta, że tak zapytam, co aktualizacja tak bardzo zmieniła, że tak bardzo się z niej cieszysz?


Ale o co chodzi? Marek się w tym wątku nawet nie wypowiadał...

profile.country.pl_PL.title
joo-----
Początkujący

tad29 napisał(a):


Zdjęcia wewnątrz np bardzo ciemny kościół:
aparat manua,l lampa auto, iso 800 - zdjęcie raz są ciemne, raz twarze z przodu przepalone - :? sytuacja w której sprzęt rządzi :c31 I tak zamiast skupić się na zdjęciach trzeba walczyć ze sprzętem :c7
Podczas prób w pokoju wszystko fajnie działa, ale duże pomieszczenie i PROBLEM :c71



nie oddawaj inicjatywy sprzętowi, sam aparat sobie nie poradzi,
obserwuj światłomierz w aparacie,
aparat w manual, lampa w manual,
zdjęcie próbne - poprawka i kolejny strzał ,

poczytaj ten poradnik wstawiony powyżej , napisz czym dysponujesz,
jaki aparat, obiektyw, lampa

profile.country.PL.title
piotruso
Znawca

tad29 napisał(a):

A może długoletni fotograficy ze sprzętem sony doradzą coś początkującym?
Np.:

Zastanawiam się czy jeżeli używam lampy zewnętrznej z alfą to tylko w trybie Manual?
Robiąc zdjęcie w trybie A
1. dzień, bez lampy, zdjęcie poprawnie naświetlone
2. to samo zdjęcie, włączam lampę (aby zlikwidować cienie z twarzy) lampa na auto zdjęcie jest ciemniejsze niż nr 1, aparat w tym trybie po włączeniu lampy zmienia parametry ekspozycji.

Inna sytuacja
Zdjęcia wewnątrz np bardzo ciemny kościół:
aparat manua,l lampa auto, iso 800 - zdjęcie raz są ciemne, raz twarze z przodu przepalone - :? sytuacja w której sprzęt rządzi :c31 I tak zamiast skupić się na zdjęciach trzeba walczyć ze sprzętem :c7

Podczas prób w pokoju wszystko fajnie działa, ale duże pomieszczenie i PROBLEM :c71

Jak to ujarzmić - jakieś dobre rady dla początkującego. Aha miałem do tej pory ustawiony tryb ADI, może zmienić to na TTL (coś to poprawi) ?

Czy dyfuzor na lampie zlikwiduje przepalenia?

Na spotkaniach foto-klubu próbujecie rozwiązać takie rozterki nowych... :c2



Nie jestem co prawda długoletnim fotografikiem ze sprzętem Sony ale może wtrące swoje 0,03 zł (a zacznę od końca).
Na spotkaniach czy plenerach możemy rozmawiać o wszystkim. Jeżeli przybędziesz na spotkanie lub plener to na pewno będziesz mógł uzyskać odpowiedzi poparte przykładami od innych użytkowników, może też być to przyczynkiem do rozwinięcia dyskusji lub nawet małego wykładu.
Co do samej lampy błyskowej to sprawa wygląda tak.
Błysk lampy błyskowej trwa bardzo krótko (najczęściej jest to przedział 1/500 do 1/10000 sek). Aby lampa mogła naświetlić poprawnie cały kadr migawka musi być podczas błysku całkowicie otwarta. Migawka szczelinowa jaka jest zastosowana w naszych aparatach przy krótkich czasach nie jest całkowicie otwarta, przy takich czasach otwór migawki wygląda jak szczelina przesuwająca się między obiektywem a matrycą. Czas, przy którym cała matryca jest jednocześnie odsłonięta przez migawkę nazywa się czasem synchronizacji. Zrobienie zdjęcia z czasem krótszym niż czas synchro da nam efekt naświetlonego w jakiejś części zdjęcia np. zdjęcie będzie poprawnie naświetlone do połowy klatki a dalej będzie czerń. To co powyższe ma zastosowanie w większości przypadków pracy z lampą błyskową. Jest jeszcze możliwy tryb HSS (high speed synchro - synchronizacja z krótkimi czasami naświetlania) ale ta funkcja występuje nie ze wszystkimi lampami i wyzwalaczami. Dlatego do tego wrócę później, jak jeszcze będzie zainteresowanie i nikt wcześniej nie wytłumaczy.
I co z tych czasów wynika? Ano to, że aby naświetlić całą klatkę to musimy użyć czasu dłuższego niż trwa błysk. Czyli czas naświetlania nie ma wpływu na błysk (na naświetlanie błyskiem). Czasem naświetlania sterujemy balansem pomiędzy światłem zastanym a błyskowym (a właściwie decydujemy ile tego światła zastanego będzie miało udział w zdjęciu). No i tu jest rozwiązanie problemu nr. 1. W trybie A aparat ustawi nam jakiś czas do wybranej przysłony. Ale skąd aparat ma wiedzieć, że Ty akurat chcesz doświetlać cienie a nie oświetlać całkowicie scenę? Dlatego też w momencie włączenia lampy w trybie A czas zmienia się na taki, który zagwarantuje nieporuszone zdjęcie. Więc czas z lampą w trybie A będzie zależny od ogniskowej i będzie oscylował w granicach od 1/60 sek (nie mam teraz pod ręką obiektywu o ogniskowej ok. 20 mm aby to sprawdzić, sprawdziłem na ogniskowych od 28 mm) do 1/160 sek. Wynikiem tego będzie ciemniejszy drugi plan z powodu skrócenia czasu naświetlania przy stałej przysłonie i czułości a pierwszy plan będzie dobrze naświetlony według światłomierza aparatu. Drugi plan nie może być równocześnie dobrze naświetlony przez lampę błyskową gdyż jest ona malutkim, kierunkowym źródłem światła, które rozchodzi się z określoną mocą. Więc aby poprawnie oświetlić to co jest pięć metrów od aparatu nie można oświetlić równie poprawnie tego co jest 10 metrów od aparatu bo wtedy pierwszy plan przepalimy (to jest taka sytuacja, o której bardzo często mówią nasi doświadczeni koledzy - lampa błyskowa służy do doświetlania a nie oświetlania. Bo właśnie w takich przypadkach powstają zdjęcia oświetlonej osoby na tle czarnej dziury).
Sytuacja druga mnie trochę zadziwiła. Muszę przyznać, że nie miałem żadnych problemów z sytuacją przedstawioną przez Ciebie w drugim punkcie tzn. bardzo często korzystam z trybu manualnego aparatu i automatycznego lampy błyskowej. Tylko mam świadomość, że gdy chcę oświetlić drugi plan to pierwszy będę miał przepalony. Cały czas działa zasada, że moc lampy maleje wraz z odległością i to bardzo. Dlatego fotografując z lampą błyskową w trybie M mam pod kółkiem ustawiony zmianę czasu abym mógł wpływać na balans pomiędzy światłem zastanym a błyskowym i w w/w sytuacjach staram się wpuścić więcej światła zastanego tym samym zmniejszając siłę błysku. Ale sytuacje jakie wymieniłeś są bardzo trudne (jeżeli w ogóle możliwe) do sfotografowania aparatem z lampą zamocowaną na aparacie i do tego z ręki. Trzeba unikać takich planów i jeżeli chcesz fotografować to co na drugim planie to należy podejść troszkę aby pierwszy plan nie wchodził nam w kadr. Dyfuzor założony na lampę ma dać nam większe źródło światła, większą powierzchnię oświetlającą co powoduje tzw. miękkie światło, "omywające" obiekty, nie powodujące ostrych cieni. Poza tym są różne dyfuzory. Bardzo często korzysta się z dyfuzorów dzielących światło z jednego flasha na światło skierowane na oświetlenie tła poprzez odbicie od sufitu, ścian pomieszczenia i światło oświetlające obiekt. Pokój nie ma takich odległości, być może próby odbywają się w jaśniejszy dzień, pokój jest jaśniejszy od dużego pomieszczenia. Zmiennych jest wiele.
Na pewno jeszcze kilka osób odpowie, pewnie w końcu rozwieją Twoje wątpliwości. Ale najlepiej to właśnie rozgryzać na spotkaniu bo można sobie wypróbować.

Edit.
Zauważyłem post kolegi photomusic'a. Fakt, z lampą można zrobić bardzo dużo różnych cudów. Dlatego najczęściej do fotografii pozowanych używa się lamp błyskowych czy to na zewnątrz czy w studio. Za pomocą lamp możemy być niezależni od oświetlenia naturalnego, możemy symulować każde warunki, światłem tworzy się nastrój na zdjęciu. Kolega tu podał przykład zastosowania lampy błyskowej z długimi czasami naświetlania (błysk powodował, że te obiekty, które się nie poruszały albo zmieniły miejsce nieznacznie są wyraźne natomiast każdy zdecydowany ruch czy to osób czy też świateł powodował duchy, smugi i linie świetlne).

profile.country.pl_PL.title
tad29-----
Poszukiwacz

OO temat ruszył :c22 :thumbsup: cieszę się.

Sorry co do sprzętu: a580, hvl-F42

profile.country.pl_PL.title
joo-----
Początkujący

MSZ .hvl-42 ciut słabą lampą jest, i raczej używam jej jako drugiej lampy , wyzwalacza do 5400HS, lub bezprzewodowej

jak juz robię fotki z Hvl ką to
Level-1/1 lub 1/2
Zoom -28 lub 24

ustawiona w górę / góra bok ,
i lekko wysunięty rozpraszacz tak na 1 cm

resztę koryguję aparatem