Na naszym blogu wielokrotnie pisaliśmy o technologii i wzornictwie telewizorów BRAVIA. Rzadko wspominamy natomiast o tym, jak głęboko angażujemy się w tworzenie samych filmów i programów telewizyjnych, które oglądacie.
Richard Lewis, główny inżynier Digital Motion Picture Centre Europe (DMPCE), pracuje w Sony od 1982 r. i ma ogromną wiedzę o naszym udziale w rozwoju kina i telewizji. Uczestniczył w opracowywaniu wszystkich ważnych rozwiązań wprowadzonych w kinie i telewizji, od technologii HD do 4K. Znakomicie rozumie więc ideę wyrażoną sloganem „od obiektywu do domowego salonu”.
„Firma Sony od bardzo dawna zajmuje się produkcją cyfrowych kamer filmowych”, wspomina Richard. „Pierwszym na świecie urządzeniem tego typu była F900, pierwsza kamera 24p, użyta między innymi przy kręceniu filmu »Gwiezdne wojny: Część II — Atak klonów« George’a Lucasa”. Od czasu wprowadzenia tej kamery Richard zajmuje się naszą technologią HD, a dziś pracuje nad „produktami o wyższym poziomie zaawansowania technicznego”.
Doświadczenie w dziedzinie 4K
Za najważniejszy z tych produktów należy chyba uznać nasz cyfrowy projektor kinowy 4K. Odmienił on doświadczenie kina, gwarantując ostrość obrazu, kolory i kontrast, których osiągnięcie było wcześniej po prostu niemożliwe. „Pierwszym urządzeniem 4K, wprowadzonym na rynek już w 2006 r., był właśnie projektor kinowy” — opowiada Richard. „W Europie mogliśmy po raz pierwszy wypróbować go w kinie Odeon w Guilford, gdzie zamontowaliśmy cztery takie urządzenia. Wtedy jeszcze w kabinach projekcyjnych pracowali operatorzy, którzy od razu zauważyli ogromną różnicę jakości obrazu”.
Od tego czasu nasze projektory 4K stały się standardem w branży kinowej w Wielkiej Brytanii; wyposażyliśmy w nie także 30% kin w USA. „W Wielkiej Brytanii działa obecnie około 18 tysięcy projektorów 4K firmy Sony”, potwierdza Richard. „Pojawiło się wiele nowych technologii, ale projektory 4K Sony były pierwszym krokiem na tej długiej drodze. Skonstruowaliśmy pierwszą cyfrową kamerę kinową, później pierwszą kamerę 4K, jesteśmy także liderami w dziedzinie technologii projekcji kinowej. Zawsze pierwsi, zawsze innowacyjni — tacy po prostu jesteśmy. Taka jest nasza tradycja”.
Duża część pracy Richarda polega na prowadzeniu warsztatów i szkoleń organizowanych w ośrodku DMPCE, prowadzonym przez firmę Sony na terenie słynnej wytwórni filmowej Pinewood Studios. Ich uczestnicy — początkujący i doświadczeni operatorzy filmowi — mogą zapoznać się z naszymi profesjonalnymi kamerami 4K i „nasiąknąć” wiedzą naszego zespołu specjalistów.
„Przekazujemy uczestnikom warsztatów wiedzę o kamerach F65, F55, F5 i FS7. Większość obecnych kamer kinowych nie nadaje się do pracy w 4K, przybywa więc operatorów wybierających nasze urządzenia. Pomagamy ludziom w sprawnym używaniu sprzętu 4K przy produkcji filmów, seriali i programów telewizyjnych”.
Najlepszym dowodem na to, że branża filmowa dostrzegła potencjał naszych kamer 4K, są wielkie hollywoodzkie hity ostatnich lat, takie jak „Ex Machina”, „Lucy”, „Drugi Hotel Marigold” czy „Kraina jutra” — wszystkie te filmy zostały nakręcone przy użyciu kamer F55 i F65. „Kraina jutra” była pierwszym filmem kinowym zrealizowanym w technologii 4K HDR (High Dynamic Range — duży zakres dynamiki). Producenci filmu przetestowali większość kamer dostępnych na rynku, włącznie z kamerami filmowymi — aby po serii „ślepych testów” z nagranym materiałem dojść do wniosku, że F65 to najlepszy wybór.
Od obiektywu do domowego salonu
Naszych kamer używają jednak nie tylko twórcy wysokobudżetowych filmów kinowych. Emitowany na platformie Netflix serial „Marco Polo” w całości nakręcono kamerami F55. Spektakle teatralne, takie jak „Hamlet” czy „Behind the Beautiful Forevers” (Zawsze piękne) transmitowane były do kin w Wielkiej Brytanii w jakości 4K, a mecze piłkarskie na nowym kanale sportowym BT Sport Ultra HD filmowane są przy użyciu 12 systemów kamerowych 4K 4300 firmy Sony.
Zapytaliśmy zatem Richarda, czym nasze kamery wybijają się jego zdaniem na tle konkurencji. „Przede wszystkim nasze kamery 4K wyposażone są w przetwornik obrazu o rzeczywistej rozdzielczości 4K. Dysponują także szerszą przestrzenią barw, niż jakakolwiek kamera dostępna obecnie na rynku, dzięki czemu rejestrują obraz o większym zakresie kolorów, bardziej zbliżony do tego, co widzi ludzkie oko. Zapewniają więc obraz o bardzo wysokiej jakości, a do tego bardzo dużą niezawodność. Każde nowe oprogramowanie testujemy całymi tygodniami, aby upewnić się, że nie zawiedzie”.
Trzeba także pamiętać, że firma Sony jest liderem w dziedzinie produkcji przetworników obrazu — a to one właśnie odpowiadają za przetworzenie światła w cyfrowy obraz. „Wszyscy inni producenci kamer montują w swoich urządzeniach przetworniki innych firm. My robimy je sami, a to oznacza, że zespół projektujący kamerę może na bieżąco konsultować się z zespołem projektującym przetwornik, tak aby wszystko jak najlepiej do siebie dopasować”.
Kiedy zespół specjalistów w DMPCE kończy postprodukcję programu telewizyjnego albo przegląda materiał nagrany w czasie warsztatów, możemy być pewni jednego: każda sekunda tego materiału odtwarzana jest na telewizorach i monitorach firmy Sony. To one właśnie są ogniwem łączącym obiektyw z domowym salonem. Na terenie wytwórni Pinewood można znaleźć wiele modeli telewizorów BRAVIA, a supernowoczesne studio zajmujące się korekcją barw wyposażone jest w specjalistyczny monitor 4K HDR.
Nasza kompetencja w tych dziedzinach wynika z wieloletniego doświadczenia. Od ponad pół wieku tworzymy i unowocześniamy technologie używane w branży filmowej i telewizyjnej. Niezależnie od tego, co przyniesie przyszłość, Richard Lewis będzie jednym z pionierów nowości i zmian. „Tak to wygląda od strony profesjonalnej. Warto wiedzieć, jak powstają treści, które później oglądamy na ekranach naszych telewizorów 4K”.
Zainteresowanych profesjonalnymi kamerami firmy Sony zapraszamy tutaj, natomiast na tej stronie można znaleźć informacje o najbliższych warsztatach i szkoleniach w Pinewood Studios.