anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Spektakularne ujęcia nocne

profile.country.DE.title
Peter_S.
Genius
1 935 wyświetleń

promo_lesson7.jpg

 

Widoki nocne oglądane podczas podróży lub z malowniczych lokalizacji to popularny temat zdjęć. W tym rozdziale nauczysz się fotografować ujęcia nocne i wyrażać na zdjęciach emocje, jakie wzbudziła w Tobie dana scena.
W pierwszej kolejności przestaw aparat na tryb P i wypróbuj następujące wskazówki.

 

Fotografowanie ze statywem

les7_1_1.jpgStatyw to skuteczne narzędzie, które umożliwia wykonywanie przepięknych zdjęć nocnych. Gdy wykonujemy zdjęcia przy słabym oświetleniu, np. w nocy, czas otwarcia migawki wydłuża się, aby do aparatu dostało się więcej światła. Wzrasta też czułość ISO. W efekcie obraz staje się niewyraźny z powodu drgań aparatu lub ziarnisty od szumu.

To zdjęcie wykonano z czasem otwarcia migawki ustawionym na 3,2 s. Przy tej wartości obraz staje się całkowicie zamazany niezależnie od tego, jak bardzo starasz się nie poruszać ciałem.

les7_1_2.jpgZamontowanie aparatu na statywie pozwala wykonywać wyraźne zdjęcia nawet przy długich czasach otwarcia migawki. Należy też pamiętać o ustawieniu jak najniższej czułości ISO. Choć spowoduje to dalsze wydłużenie czasu otwarcia migawki, nie trzeba się martwić o rozmycie, ponieważ aparat jest zamontowany na statywie. Niska czułość ISO może także ograniczyć szum. Minimalna wartość czułości ISO zależy od modelu aparatu, jednak zalecamy zakres od ISO 100 do ISO 400.
W przypadku korzystania ze statywu należy wyłączyć optyczny stabilizator obrazu SteadyShot, aby uniknąć awarii. Rozmycie mogą także wywołać drgania aparatu wywołane wciśnięciem przycisku migawki. Aby temu zapobiec, należy ustawić 2-sekundowy samowyzwalacz.

Powyższe zdjęcie nie jest rozmyte, ponieważ wykonano je przy pomocy statywu. Dzięki długiemu czasowi ekspozycji światło padające na wodę i równo rozłożone na całej powierzchni wygląda pięknie.

Co zrobić w sytuacji, gdy nie mamy statywu?
Jeśli nie masz statywu, postaw aparat na pobliskim murku lub słupku, lub umieść go na poręczy albo innej płaskiej powierzchni, która zapewni stabilną podstawę i ograniczy rozmycie.
Jeśli żadna z powyższych opcji nie jest dostępna, drgania aparatu można zredukować, wybierając krótszy czas otwarcia migawki. Jeśli przy czasie otwarcia migawki ustawionym automatycznie przez aparat pojawi się rozmycie, należy ręcznie zwiększyć czułość ISO. Maksymalna dostępna czułość ISO zależy od modelu aparatu. Przy czułości ISO6400, 12800 i wyższych czas otwarcia migawki ulega skróceniu, dzięki zdjęcie jest mniej podatne na rozmycie. Niestety, na zdjęciu mogą pojawić się szumy oraz mogą ucierpieć detale.

les7_1_3_modal.jpg

To zdjęcie wykonano z czułością ISO3200. Zastosowanie krótszego czasu otwarcia migawki pozwoliło zapobiec rozmyciu. Jeśli jednak przyjrzeć się powiększonemu zdjęciu, można zauważyć lekką ziarnistość i szum w porównaniu ze zdjęciem wykonanym przy niższej czułości ISO. Z kolei jeśli weźmiemy pod uwagę rozdzielczość detali i teksturę wody, zdjęcie wykonane przy pomocy statywu wygląda lepiej od tego.

Jeśli, tak jak w tym przypadku, szum jest widoczny, warto skorzystać z trybu Zmierzch z ręki, który jest dostępny w menu Wybór sceny (tryb fotografowania). W tym trybie wciśnięcie przycisku migawki powoduje wykonanie serii sześciu zdjęć, które zostają precyzyjnie połączone przy jednoczesnym przetwarzaniu szumu. Procedura ta umożliwia wykonywanie zdjęć nocnych o mniejszym poziomie szumu w porównaniu z normalnym ujęciem pojedynczym.
Warto pamiętać, że tryb Zmierzch z ręki jest jednym z trybów automatycznych, co oznacza, że nie można zmienić ustawień kolorów i jasności opisanych w następnej sekcji.
 

Dostosowywanie jasności i kolorów

Jeśli umiesz już wykonywać zdjęcia bez rozmycia, dostosuj jasność i kolory.
Jasność można dostosować za pomocą funkcji kompensacji ekspozycji. Oko ludzkie uznaje nocne niebo za ciemne, a światła budynków i iluminacje za jasne. Jednak aparat stara się stara się odwzorować wszystkie sceny z tym samym standardem jasności niezależnie od tego, czy są ciemne czy jasne. Z tego względu podczas fotografowania scen nocnych, gdzie obszary ciemne, jak niebo, i jasne, jak budynki, mieszają się ze sobą, ekspozycja dobrana przez aparat może nie reprodukować jasności odbieranej przez oko ludzkie. Utrudnia to uzyskanie żądanych efektów podczas fotografowania nocą, o czym świadczą takie objawy, jak wyblakłe nocne niebo lub przycięte kolory świateł ulicznych.
Na jasność zdjęcia wpływają także ustawienia własne aparatu, takie jak Styl kreatywny.
W pierwszej kolejności spróbuj fotografować bez kompensacji ekspozycji, a następnie dostosuj ekspozycję na podstawie uzyskanych rezultatów.

les7_2_1_modal.jpg


Bez kompensacji ekspozycji to zdjęcie jest niedostatecznie naświetlone z powodu silnego światła latarni ulicznych. Pejzaż miasta za budynkiem został zaciemniony. Po ustawieniu wartości +0,7 ekspozycji zdjęcie zostało odwzorowane z prawidłową jasnością.

Zajmijmy się teraz dostosowywaniem kolorów. Aby dostosować ogólny odcień koloru, można skorzystać z balansu bieli. Automatyczny balans bieli [AWB], za pomocą którego aparat automatycznie określa odcień koloru, umożliwia wierną reprodukcję kolorów. Jednak w przypadku wykonywania zdjęć nocnych miasta wybranie opcji [Świetlówka: Ciepła biel] spowoduje dodanie niebieskiego odcienia, który może skuteczniej oddawać charakter sztucznego oświetlenia.
Mocne źródła światła, jak budynki i iluminacje, na zdjęciach mają białawy odcień, a ich kolory są mniej żywe niż można by oczekiwać. W takich przypadkach należy zwiększyć (+) nasycenie w ustawieniach menu Styl kreatywny, tak aby światła były bardziej żywe i kolorowe.

les7_2_2_modal.jpg

 

Po dostosowaniu tych opcji można wykonywać spektakularne i realistyczne zdjęcia nocne.
Podobnie jak w przypadku innych scen najlepszy odcień kolorów dla zdjęć nocnych zależy od preferencji i zamiaru autora. Zachęcamy do maksymalnego wykorzystania takich funkcji, jak kompensacja ekspozycji, balans bieli i Styl kreatywny, aby znaleźć swoje ulubione.

Wygodne obiektywy stałoogniskowe

Dzięki małym liczbom F (krótkim maksymalnym przysłonom) obiektywy stałoogniskowe wpuszczają dużo światła do aparatu.
Umożliwia to wykonywanie zdjęć nocnych o niskim poziomie rozmycia i szumu nawet przy słabym oświetleniu. Można też fotografować portrety i wykonywać zdjęcia seryjne, na których tło jest bardzo rozmyte.

 

les7_4_1.jpg
Ogniskowa: 50 mm / Liczba F: 2,0 / Czas otwarcia migawki: 1/640 s / Kompensacja ekspozycji: -1

 

  les7_4_3.jpg
Ogniskowa: 50 mm / Liczba F: 1,8 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s / Kompensacja ekspozycji: -0,7

 

SAL50F14

sal.jpg
Ten typowy, szybki obiektyw zapewnia wspaniała rozdzielczość, a połączenie maksymalnej przysłony F1,4 i jej okrągłego kształtu pozwala uzyskać niezwykle łagodne efekty rozmycia, które zwiększają głębię zdjęć i eksponują ważne elementy. Z uwagi na dużą przysłonę do aparatu wpada więcej światła, co ułatwia ręczne wykonywanie zdjęć nawet przy słabym oświetleniu.   SEL50F18

les4_4_4.jpg
Ten teleobiektyw średniej klasy z ogniskową 50 mm jest idealny do zdjęć portretowych. Duża przysłona i jej okrągły kształt pozwalają uzyskać pięknie rozmyte tła. Co więcej, dzięki wbudowanemu optycznemu stabilizatorowi obrazu SteadyShot obiektyw ten może wykonywać wyraźne i ostre zdjęcia przy słabym oświetleniu.
3 Komentarze