Podziel się wrażeniami!
Podczas fotografowania zwierząt domowych bardzo ważne są dobre relacje. Zwykłe skierowanie aparatu na zwierzę może sprawić, że będą się zachowywać ostrożnie. Należy więc stopniowo przyzwyczajać zwierzęta do widoku aparatu w przyjaznym otoczeniu, takim jak dom lub mieszkanie.
Zacznijmy od trybu P, w którym ustawienia zostają wybrane automatycznie przez aparat.
Właściciel zwierzaka może swobodnie wykonywać zdjęcia zwierząt domowych. Poza wesołymi ujęciami warto wykonać jak najwięcej zdjęć, aby uchwycić różne „miny” zwierząt.
W pierwszej kolejności uklęknij, żeby wykonywać zdjęcia na wysokości oczy zwierzęcia. Podczas fotografowania na wysokości ludzkich oczu (jak mamy w zwyczaju) aparat jest skierowany w dół. Z tego względu tłem jest prawie wyłącznie podłoga lub ziemia i trudno uzyskać efekt rozmycia. Na wysokości oczu zwierząt uzyskujemy całkiem nową perspektywę, dzięki której możemy znaleźć ulubione „miny” i fotografować je z różnych kierunków lub kątów.
Aby wykonać zdjęcie na wysokości oczu zwierzęcia, skorzystaj z funkcji odchylenia ekranu z tyłu aparatu. (*)
Spoglądając z góry na monitor można w łatwy sposób spojrzeć na scenę na wysokości oczu zwierzęcia.
(*) Dostępne kąty odchylenia i kształt monitora różnią się w zależności od modelu aparatu. Szczegółowe informacje można znaleźć w instrukcji obsługi lub podręczniku użytkownika aparatu.
Najlepsze okazje do wykonania zdjęcia to nie tylko chwile, gdy zwierzę patrzy na aparat, ale także wtedy, gdy jego uwagę przykuwa jedzenie lub zabawka. W takim momencie masz szansę sfotografować wyjątkowe ujęcie. Aby fotografować takie sceny, poproś domowników lub znajomych o to, aby pobawili się ze zwierzęciem.
Na tym zdjęciu uchwycono „minę” kota wpatrującego się w jedzenie znajdujące się powyżej. Zdjęcie wykonano niemalże z poziomu podłogi, dzięki czemu to ujęcie różni się od zwykłego, wykonanego z przodu. Dzięki nieznacznemu odsunięciu się od obiektu i zastosowaniu ustawienia teleobiektywowego (dłuższe ogniskowe) obiektywu z zoomem uzyskano większe rozmycie tła, które uwydatniło „minę” kota. Alternatywnie po zbliżeniu się do obiektu i zastosowaniu ustawienia szerokokątnego (krótsze ogniskowe) zwierzę wypełni cały kadr, a zdjęcie będzie charakteryzować większy dynamizm i siła.
Gdy zwierzęta poruszają się swobodnie, należy uważać na efekt rozmycia obiektu powodowanych jego ruchem. W takich sytuacjach należ korzystać z trybu S.
Wybór krótszego czasu otwarcia migawki w trybie S umożliwia zmniejszenie efektu rozmycia obiektu. Choć zalecane czasy otwarcia migawki różnią się w zależności od otoczenia i ruchu zwierzęcia, standardowo należy używać ustawienia 1/250 s lub krótszego.
W wyniku zastosowania długiego czasu otwarcia migawki obraz stał się rozmyty i niewyraźny.
Podczas fotografowania w ciemnych pomieszczeniach do aparatu wpada mniej światła. Z tego względu skrócenie czasu otwarcia migawki może spowodować, że zdjęcia będą zbyt ciemne. W takiej sytuacji należy rozjaśnić pomieszczenie. Jeśli nie da się tego zrobić lub chcesz wykonywać zdjęcia przy słabym oświetleniu, spróbuj wykonywać zdjęcia seryjne, stopniowo skracając czas otwarcia migawki aż do uzyskania zadowalającej jasności.
Niezwykle przydatny okazuje się w takich sytuacjach obiektyw stałoogniskowy.
Dzięki małym liczbom F (krótkim maksymalnym przysłonom) obiektywy stałoogniskowe pozwalają uzyskiwać świetny efekt rozmycia tła. Obiektywy te wpuszczają ponadto więcej światła do aparatu, co pozwala zredukować ryzyko rozmycia nawet w przypadku fotografowania w słabo oświetlonych pomieszczeniach.
Ogniskowa: 50 mm / Liczba F: 2,0 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s
|
Ogniskowa: 50 mm / Liczba F: 4,0 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s
|
|||
SAL50F18 |
Ten typowy, szybki obiektyw zapewnia wspaniała rozdzielczość, a połączenie maksymalnej przysłony F1,4 i jej okrągłego kształtu pozwala uzyskać niezwykle łagodne efekty rozmycia, które zwiększają głębię zdjęć i eksponują ważne elementy. Z uwagi na dużą przysłonę do aparatu wpada więcej światła, co ułatwia ręczne wykonywanie zdjęć nawet przy słabym oświetleniu. | SEL50F18 |
Ten teleobiektyw średniej klasy z ogniskową 50 mm jest idealny do zdjęć portretowych. Duża przysłona i jej okrągły kształt pozwalają uzyskać pięknie rozmyte tła. Co więcej, dzięki wbudowanemu systemowi stabilizacji obrazu Optical SteadyShot obiektyw ten może wykonywać wyraźne i ostre zdjęcia przy słabym oświetleniu. |
Aby dodać komentarz, musisz się zalogować. Zarejestruj się, jeśli jeszcze nie posiadasz konta.