Podziel się wrażeniami!
Podczas fotografowania potraw lub słodyczy warto zadbać o to, aby zdjęcie oddawało apetyczność obiektu.
Aby fotografować w taki sposób, należy wziąć pod uwagę kolory i jasność, aby apetyczny wygląd jedzenia na zdjęciu był zbliżony do faktycznego.
W pierwszej kolejności przestaw aparat na tryb P i wypróbuj następujące techniki.
Aby zapewnić apetyczność potraw i słodyczy na zdjęciach, należy pamiętać o kolorach i jasności.
W pierwszej kolejności należy dostosować kolory za pomocą balansu bieli. Funkcja ta służy do regulacji standardu bieli, jednak można ją wykorzystać w aparatach cyfrowych jako filtry koloru. Najpierw należy wykonać zdjęcie z automatycznym balansem bieli [AWB] i sprawdzić rezultat, a następnie, w razie konieczności, wypróbować ustawienia [Światło dzienne] lub [Chmury]. Jeśli chcesz dalej szukać żądanego koloru, skorzystaj z funkcji dostrajania balansu bieli.
Ogólnie rzecz biorąc, potrawy wyglądają apetyczniej, jeśli fotografuje się je z ciepłym, czerwonym kolorem (czerwonawa barwa).
Te zdjęcia wykonano z różnymi ustawieniami balansu bieli. Zdjęcie [1] wykonane z ustawieniem [AWB] wygląda na bielsze niż faktyczny obraz z uwagi na źródło światła w restauracji. Zdjęcie [2] wykonano z ustawieniem [Światło dzienne]. Cieplejszy kolor dodał zdjęciu apetyczności.
Kąt padania światła i jasność są bardzo ważne. Potrawy wyglądają apetyczniej, gdy fotografujemy je ze światłem padającym od tyłu. W przypadku światła padającego z przodu kształt i kolor jedzenia są odwzorowywane wyraźnie. Z uwagi na fakt, że światło to nie tworzy cieni ani nie przeszywa obiektu, zdjęciu brakuje głębi i wygląda jednowymiarowo.
Zdjęcie [1] wykonano ze światłem padającym z przodu. Kształty pieczywa i owoców zostały odwzorowane wyraźnie, jednak zdjęcie wygląda jednowymiarowo i przypomina okładkę płyty. Podobny efekt daje lampa błyskowa, która także rzuca światło z przodu.
Zdjęcie [2] wykonano ze światłem padającym od tyłu. Dzięki cieniom pieczywo jest odwzorowane z głębią. Owoce i szklanka napoju wyglądają bardziej kusząco dzięki przeszywającemu je światłu. Tę wyraźną różnicę zawdzięczamy prostej zmianie kąta padania światła.
Jeśli jednak wykonujemy zdjęcia ze światłem padającym od tyłu, obiekt może wyglądać ciemniej niż można by oczekiwać z uwagi na jasne tło. W takiej sytuacji można skorzystać z funkcji kompensacji ekspozycji. Jeśli jedzenie jest ciemne, zwiększ (+) kompensację ekspozycji, aby je rozjaśnić. Celem tej czynności jest dostosowanie ekspozycji na podstawie jasności jedzenia – nie ma znaczenia fakt, że tło może mieć przez to bielszy odcień.
Na zdjęciu [3] jedzenie jest ciemniejsze, ponieważ do aparatu wpada silne światło.
Zdjęcie [4] jest rezultatem zastosowania kompensacji ekspozycji wobec zdjęcia po lewej. Dzięki rozjaśnieniu jedzenia przez dostosowanie ekspozycji wygląda ono apetyczniej.
Próba wykonania zdjęcia całej potrawy często daje niezadowalający efekt. Jeśli jednak uwzględnimy więcej elementów kompozycji, możemy poprawić atmosferę zdjęcia.
Na zdjęciu [1] poniżej uchwycono całą potrawę z perspektywy osoby fotografującej. Widać składniki potrawy, jednak samo zdjęcie wygląda jednowymiarowo i nie ma przesłania. W kadrze znajdują się także inne potrawy oraz sztućce, co sprawia wrażenie nieładu.
Aby to zmienić, zdjęcie [2] wykonano, umieszczając aparat bardzo blisko potrawy. Potrawa wręcz nie zmieściła się w kadrze. To zdjęcie skuteczniej przykuwa uwagę i lepiej oddaje apetyczność potrawy. Tło jest lepiej uporządkowane.
Zalecamy także fotografowanie w pozycji pionowej lub skośnej (z przechylonym aparatem), dzięki czemu łatwiej wyrazić głębię
Obiektywy stałoogniskowe wykorzystuje się do fotografowania potraw, ponieważ tworzą wspaniały efekt rozmycia tła. Z uwagi na fakt, że obiektywy te wpuszczają więcej światła, używa się ich do wykonywania zdjęć w pomieszczeniach przy słabym oświetleniu.
Ogniskowa: 50 mm / Liczba F: 2,8 / Czas otwarcia migawki: 1/400 s / Kompensacja ekspozycji: +0,7
|
Ogniskowa: 50 mm / Liczba F: 2,0 / Czas otwarcia migawki: 1/80 s
|
|||
SAL50F18 |
To jest teleobiektyw średniej klasy do aparatów formatu APS-C. Nadaje się idealnie do fotografowania portretów oraz kadrowania oraz izolowania obszarów zainteresowania w przypadku rozległych scen. Umożliwia on nie tylko wyizolowanie żądanego obiektu przez jego wykadrowanie, ale także pozwala wykorzystać maksymalną przysłonę F1,8, która dzięki swojej okrągłej budowie wyróżnia obiekt od tła dzięki rozmyciu. Duża przysłona maksymalna przyspiesza fotografowanie przy słabym oświetleniu. Funkcję tę rozszerza dodatkowo optyczny stabilizator obrazu SteadyShot, w który wyposażone są aparaty serii α. |
SEL50F18 |
Ten teleobiektyw średniej klasy z ogniskową 50 mm jest idealny do zdjęć portretowych. Duża przysłona i jej okrągły kształt pozwalają uzyskać pięknie rozmyte tła. Co więcej, dzięki wbudowanemu optycznemu stabilizatorowi obrazu SteadyShot obiektyw ten może wykonywać wyraźne i ostre zdjęcia przy słabym oświetleniu. |
Aby dodać komentarz, musisz się zalogować. Zarejestruj się, jeśli jeszcze nie posiadasz konta.