annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Ervaring na royaal 2 maanden van Nikon D810 --> Sony 7R mk2.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Ervaring na royaal 2 maanden van Nikon D810 --> Sony 7R mk2.

Heb intussen de Sony lang genoeg om te ervaren, waar de verschillen liggen met de Nikons.

 

Hoewel iedere DSLR bezitter zal roemen, over de helderheid van zijn zoekerbeeld,

zijn er intussen bij mij hele andere gevoelens ontstaan.

En die zijn niet in 't nadeel van de EFV. Maar juist in 't voordeel.

WYSIWYG, is hier prima van toepassing. Je kunt zien wat je krijgt, na de wijziging.

Dat blijft gokken bij een DSLR. Alleen de scherptediepte kun je oproepen.

Die is vaak donker, door diafragmeren. En blijft het weer enigszins gokken.

 

Handmatig scherpstellen met een DSLR vond ik lastig. Er is geen enkel hulpmiddel aanwezig.

Het enige wat wil, is je beeld sterk uitvergroten. Dan moet alles weer met het oog.

Zonder hulpmiddel, als bijv. kleur. En dat is, in zo 'n niet echt grote zoeker, soms lastig.

 

Wat een heerlijkheid, dat je met een systeemkamera, je een kleurtje kunt creeren rond

datgene wat je exact scherp wilt hebben. Zowel in de zoeker als op je beeldschermpje.

(Wat overigens met enige zon nog redelijk afleesbaar is)

Dat ervaar ik als zeer gemakkelijk. Maar vooral als zeer goed zichtbaar.

Beter als uitvergroten bij een DSLR. Wat overigens bij een systeemcamera ook vaak kan.

(Vervelend genoeg niet bij 70-400 - ligt waarschijnlijk aan A-mount + LAE3)

 

Sony 7R mk2 - omkadering in kleur waar de scherpte ligt.jpg

(De witte reflectie is van de Nikon 1V1 - kreeg ik niet weg)

 

Ik zit overigens met smart te wachten op de Eyecup van Hoodman, die er aan zit te komen.

Ding kost een paar tientjes, en heeft zeker voor brildragers een veel betere verduistering

in petto, dan de standaard, naar mijn smaak veel te kleine occulair.

Sony heeft aan al zijn videocamera 's, een joekel van een eyecup. En hier laten ze 't weg?

Onbegrijpelijk. Ze hadden zo 'n ding allang zelf moeten maken. Vind ik.

 

Kortom. Ik ben zeer tevreden met m 'n 7R mk2.

Wensen voor de mk3 heb ik ook. Maar geen enorme hoeveelheden.

Vind de mk2 al fantastisch.

 

Als 1e wens een volledig draaibaar "touchscreen". Waarop je door "tippen" kunt scherpstellen.

Dat is mijn belangrijkste wens. Daarin sta ik niet alleen. De meest gehoorde wens.

 

Verder een paar kleine dingen, die naar mijn smaak heel simpel zijn aan te passen.

Maar vooral makkelijk zijn. Ik wissel vrij veel tussen crop en fullframe. Dat moet nu in "Menu".

Kost daardoor meer handelingen. Had ik graag in de functionbalk.

Reden van die wisselingen zijn, de uitstekende kwaliteit van gecropte foto 's,

waar ik soms in "full frame" wat lengte te kort kom. 70-400 wordt in crop (105-600)

 

Tijdens video overschakelen van "normaal" naar "slowmotion", is een ramp.

Je moet zo veel instellen, dat het "Moment-supreme", dan vaak alweer voorbij is.

Maak met 1 handeling, ook graag via de functionbalk, dit mogelijk.

Je moet nu filmsoort, framerates etc. instellen. Dat kan enorm veel makkelijker.

 

Als Sony dat doet, is mijn volgende een 7R mk3.

 

 

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Je kan je Nikon 1 vervangen door een A6300 :wink:

 

Je reflectie verdwijnt :nauseated_face: en op sommige vlakken is het zelfs een performanter beestje dan de A7RII :wink: Dan gebruikt je alle lenzen ook nog eens op beide camera's :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Was niet van plan m 'n Nikon 1V1, op de A6300 in te ruilen.

 

Ten 1e: Brengt vrijwijl geen cent op bij inruil.

Heeft hele mooie kleine lenzen. Je pakt hem zo makkelijk. Als kwaliteit geen echte "must" is.

Gebruik de 1V1 niet echt serieus. Meer voor registratiedoeleinden.

 

Heb hem in de auto, op de voorruit geplakt, om af en toe een mooi stuk te filmen.

En daarvoor voldoet hij uitstekend.

 

Maar de testen van de A6300 zijn erg positief.

Met fatsoenlijke lenzen er op, wordt hij weer groot.

En bovendien heb ik al een 7R mk2.

Maar als backup-camera zou hij prima te gebruiken zijn.

 

Maar voor iemand die wil starten met Sony, zonder een fors budget .... Is 't een mooi ding.

En heeft een zeer goede pers. Ook DP-review is er zeer enthousiast over.

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Was een mopje :wink:

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Vindt een camera voor meer dan 1000 euro wel een fors budget hoor...

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Vinc_E

 

Vindt budgetten altijd een zeer moeilijk onderwerp. Wat de een goedkoop vindt,

is voor een ander geen enkel probleem.

De een eet bij de snackbar, de ander bij een 3 of 4 **** restaurant.

En hebben 't beiden naar hun zin. MAAR LAAT ZE ONDERLING NIET RUILEN. Dan gaat het mis.

 

't Ligt er ook aan, of je met een "product - bijv. camera", je geld moet verdienen. Dan kan er vaak wat meer.

Of dat het vrijwel je enige hobby is, waarvoor je alles laat staan. Dan heb je het er vaak voor over.

 

Ken mensen, die omdat kleding niet hun interesse heeft, in 2e hands kleding lopen.

Terwijl ze als hobby auto 's rijden, die een vermogen kosten.

Die zijn selectief zuinig. Dat heeft niets met budget te maken.

Maar als je tot de groep hoort die weinig heeft te besteden, houdt alles op. Dat begrijp ik heel goed.

 

*

Zeker is, dat goede kwaliteit veel centjes kost.

Duidelijk moge ook zijn, dat extreem goede kwaliteit, nog veel meer kost.

In verhouding, "veel meer", dan de verbetering.

 

Uitermate zuur is, dat je dure aanschaf, na een nieuw model, vaak nog maar weinig waard is.

Maar zo steekt de huidige markt in elkaar. Daar hoef je geen econoom voor te zijn.

 

Mijn 7R mk2 zakt na introductie van de 7R mk3 ook ver beneden z 'n ooit betaalde waarde.

Als je dat niet wilt, moet je ook niet over gaan tot zo 'n aanschaf.

 

Kijk naar de prijsstelling van de G master lenzen. De 24-70 f. 2.8, kost het dubbele van dezelfde lens in f.4

Voor de een een absolute must, terwijl de ander, het volstrekt onzin vind.

 

Een Volkswagen Lupo kost net geen € 10.000 / Een Rolls Roys, maar zo een paar ton.

Met beiden, kun je in vrijwel dezelfde tijd van Amsterdam naar Parijs.

In de file sta je met beiden stil.

 

't Is de grote vraag of de chauffeur van de Lupo, onderweg meer of minder geniet dan de man in de Rolls.

Die zich ongetwijfeld laat rijden. Dat heeft met enorm veel andere zaken te maken.

 

*

Er schiet me intussen een verhaal te binnen, van een vent die bij JK Accoustics (Johan Ketelaar in 't Harde)

binnenstapt, met 5 Vinyl platen onder de arm. Hij was gekomen met de trein.

Een auto kon hij zich niet veroorloven, vanwege zijn hobby. (Enorm dure muziek muziekinstallaties)

De man is vrijwel de hele dag aan 't luisteren geweest.

En Johan Ketelaar heeft mee van 't mooiste wat er te koop is!

 

Ging 's avonds weer naar huis, nadat hij een installatie had gekocht, van ergens tegen de 70 of 80 duizend euro.

En daar draaide hij (waarschijnlijk) jaar in jaar uit, deze 5 plaatjes op. Werd daar kennelijk volstrekt gelukkig van.

 

Is die man gek. In mijn ogen wel. Is die man gelukkig. In zijn ogen wel.

Want alleen in de hemel, zal hij misschien ooit mooiere muziek horen.

Maar hij is op aarde al, "volstrekt gelukkig". (Dit is echt gebeurd - voor een deel was ik er bij)

 

Ergo.... Wat is "budget"? Wat is duur? Wat is "te" duur? Wat is goedkoop? Waar voel je je goed bij?

 

Ik weet dat er veel mensen zijn, met simpele foto-apperatuur, die vele malen betere dingen maken,

dan mensen met het mooiste spul. Maar dat heeft niets te maken met budget.

 

*

Hoop Vincent, je in beetje inzicht te hebben gegeven, in mijn "ziele-roerselen".

Daaruit blijkt naar mijn idee, dat "duur of goedkoop" een zeer betrekkelijk begrip is.

Maar snap ook verduveld goed, dat het soms pijn doet, hoe makkelijk er over gepraat wordt.

Vooral als je 't zelf aan middelen ontbreekt.

 

 

 

 

Redgy1
Lid

zodra ik mijn 6300 heb komt mijn RX10 te koop voor 500€ :wink:

Redgy1
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Natuurlijk is het relatief. Ik doelde er meer op dat 1000 euro een hoop geld is. Even buiten beschouwing gelaten of het de aankoop waard is. 

 

Toch een ander niveau van overweging dan wat je hebt dan bij een apparaat van 300 euro. Waarbij de vergelijking ook meteen weer scheef is :wink:

 

Wat je aangeeft dat het snel in waarde zakt na een opvolger, dat is helaas waar. 
Sony innoveert met grote snelheid. Daar ligt het ook aan. Nu moet ik wel aanmerken over de A7RII dat deze waarschijnlijk geen grote daling zal krijgen. De productie van het toestel is vele malen duurder en gecompliceerder dan zijn voorgangers. Dit is te zien in de hogere prijs en merk je ook direct als je het toestel vastpakt.