annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Ongewenste verandering van belichting.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Ongewenste verandering van belichting.

Afgelopen week veel foto 's gemaakt, waarbij de camera tussen de shots door, in de tas

werd gestopt.

 

Het is me regelmaat overkomen, dat met het uit de tas halen, de draaiknop uiterst rechts

op de camera, die geen vergrendeling heeft, bij 't er uit pakken verdraaide naar een

pus of min waarde.

 

Zou op die knop bij een camera update, graag een "middenpal" ter beveiliging willen hebben.

 

Als je niet vrij direct na de opnamen je foto 's bekijkt, kom je er namelijk pas "te laat" achter,

dat de zaak ongewenst veranderd is. En je foto 's over-, of onderbelicht zijn.

 

 

 

 

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Er zit een vergendeling in het menu. Dan doen de knoppen om de controller het pas na drukken in het midden.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Tjardi,

 

Ik ben het voor een keertje helemaal oneens met je (moet eens kunnen he) :wink:

Ik veronderstel dat je het hebt over een fysieke vergrendeling van de knop.

Zo'n middenpal (zoals bij de mode-dial met de PASM instellingen) is voor de ene een zege, voor de andere een vloek. Ook voor de PASM knop zijn er grote voor- en tegenstanders. 

 

Maar voor de belichtingsknop is een middenpal gewoon geen optie. Er zullen zeer veel mensen zoals mezelf die "on-the-fly" de belichting willen veranderen, met hun oog tegen de zoeker en met de duim draaiend aan dat wieltje.

Als je een middenpal hebt, dan gaat dat niet meer met de duim, en al helemaal niet meer snel. 

 

 

 

Over deze zin heb ik toch even in mijn haar moeten krabben:

"Als je niet vrij direct na de opnamen je foto 's bekijkt, kom je er namelijk pas "te laat" achter,

dat de zaak ongewenst veranderd is. En je foto 's over-, of onderbelicht zijn."

 

We hebben een EVF om het resultaat te zien, als je resultaat in de zoeker overbelicht of onderbelicht is, dan zou er zelfs nog vóór het nemen van de foto een belletje moeten gaan rinkelen. Staat je "setting live-view" effect ingeschakeld?

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Kan me na je verhaal, redelijk vinden in je argumentatie.

 

Uiteraard heb je gelijk, dat je in de zoeker al moet kunnen zien wat er "loos" is.

Was gistermiddag en avond in een restaurant, met alle kinderen en kleinkinderen aan tafel.

Nog net voldoende licht om niet hoeven te flitsen. Al zit je tegen een lage shutter aan (1/60)

En vliegt de Iso zo maar naar forse hoogten (Ik stop bij 12.800 - dat vind ik nog net acceptabel)

Zat om enige dieptescherpte aan tafel te hebben, op f. 7

 

*

Omdat ik met de 16-35 mm werkte, en geen vallende lijnen wil, keek ik via 't beeldscherm.

Het is erg makkelijk met 't kompas aan, de zaak ook t.o.v. van 't onderwerp op 90 graden te houden.

Ook dat is wennen. Je kijkt dan niet meer door je zoeker, maar via het beeldscherm.

Wat in die functie erg makkelijk is dat 't scherm wil kantelen.

Door met je camera omhoog en/of omlaag te gaan, houd je die 90 graden, t.o.v. 't onderwerp.

 

Eerlijk gezegd was ik die functie om licht aan te passen, gisteren gewoon vergeten.

Als je je hele leven met een dslr hebt gewerkt, waar dat niet zichtbaar is tijdens de opname,

moet je even een knop omzetten. Maar nu vergeet ik hem nooit weer.

 

*

Er is echter ook een oplossing, die voor ons beiden acceptabel is.

Een schuifknopje er naast. Die het draaiwiel in de ene stand vergrendeld. En in de andere stand niet.

 

Als dat niet te creeren is, ga ik met jouw argumentatie mee.

Want met de camera aan 't oog, is aanpassing, door draaiing natuurlijk best prettig.

En dan moet je zeker geen middendrukknop hebben.

 

Had overigens aan dat argument niet gedacht.

En, live view staat uiteraard aan.

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Snap even niet wat je bedoeld.

Kun je dat even verduidelijken?

 

Bij "Eigen Instellingen" 8 staat op de onderste regel: Draaikn./Wiel vergr.

Daarmee kun je de een of andere draaiknop vergrendelen en ontgrendelen. Weet niet welke.

En kan dat ook in de gebruiksaanwijzing niet vinden.

 

Maar dat is in elk geval niet de correctieknop voor de belichting.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Je kan het een en ander lblokkeren

Dial / Wheel Lock

You can set whether the dial and wheel will be locked by pressing and holding the Fn (Function) button.

  1. MENU (Custom Settings) → [Dial / Wheel Lock] → desired setting.
Menu item details Lock: Locks the control dial and control wheel. Unlock (default setting): Does not lock the control dial or control wheel even if you press and hold theFn (Function) button.
Hint
  • You can release [Dial / Wheel Lock] by holding the Fn (Function) button down.
Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Is dit niet uitsluitend van toepassing op de A6300? En niet op de 7R mk2?

 

Ik heb van alles geprobeerd op "Eigen Instellingen".

Op nr 8 kom ik ontgrendelen en vergrendelen tegen.

Die hebben een eigen keuze in 't menu. Maar werkt volgens mij niet op de bedoelde rechter instelknop.

 

Ik kan geen enkel verschil zien in vergrendelde of ontgrendelde toestand.

d.w.z. In beide "settings" kun je het draaiwiel blijven bedienen, en reageert de instelling + of - identiek. Dus niet.

Bovendien is de draaiknop niet "indrukbaar".

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Je moet eerst de Fn toets een paar secondes ingedrukt houden.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Als ik de FN-knop een paar seconden ingedrukt houdt, volgt de tekst: Vergrendeld.

Na 2 sec drukken: Ontgrendeld.

 

Met het draaiwiel aan de rechter bovenzijde kun je dan nog steeds je belichting aanpassen.

 

Ben bang dat deze vergrendeling staat voor: Vergrendeling of niet, van de AE lock.

 

Ik zal nog eens weer in de gebruiksaanwijzing duiken.

Maar daar is zo slecht aangegeven waar je moet zoeken.

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Ben er intussen uit.

 

De vergrendeling die wordt bedoeld schakelt de beide (halve) keuzewielen uit waarmee je normaliter

je sluiter / resp. diafragma corrigeert.

 

Tevens het bedieningswiel. Dat is het grote wiel naast de monitor die enorm veel wijzigt.

o.a. Iso, display, transport etc.

 

Ergo. Het rechter draaiwiel bovenop, is niet te vergrendelen.

 

 

Vergrendeling diverse  bedieningswielen.jpg