annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Waar kan ik (face to face) terecht met vragen over mijn Sony camera?

profile.country.BE.title
Hannesvdb
Lid

Waar kan ik (face to face) terecht met vragen over mijn Sony camera?

Eerst en vooral nog eens meegeven dat ik na enkele jaren Canon en heel wat twijfelen zeer tevreden ben over de aankoop van mijn nieuwe Sony A7 R II camera.
Na wat online zoekwerk leek deze Sony een heftig baasje te zijn die heel wat aan kan. De meeste info vond ik online aangezien mijn (professionele en amateur) fotovrienden en kennissen geen Sony camera bezitten maar wel Canon, Nikon, Leica of zelf Phase one en dus over mijn eventuele aankoop geen ervaringen of dergelijke konden meegeven. Uiteindelijk toch de Sony gekocht en voorlopig nog zeer tevreden.

Alleen moet mij wel van het hart dat Sony, als ze zich echt verder om de cameramarkt willen focussen, ze dringend iets aan hun informatie kanalen mogen doen. Nergens maar dan ook nergens behalve hier (dank u daarvoor Sony Community) en andere internationale sites en internetfora.

De reden waarom ik mijn toestel in een gewone winkel en geen webshop heb gekocht was vooral omdat ik kon binnenstappen met vragen over mijn nieuw toestel. En daar wringt het schoentje bij Sony. Nergens kunnen die een antwoord geven op soms vrij simpele vragen. Frustrerend als je een aardige som betaald voor een (in mijn ogen een professioneel) product. Als ze zich dan ook verder professioneel op de markt willen positioneren mag hieraan wel dringend iets veranderen.
Dit bericht moest ik even kwijt na ik voor de zoveelste keer een winkel (waar Sony verkocht wordt) binnenstap met een vraag en zonder antwoord buiten stap. Zelfs enkele weken geleden op de Art en Craft Photday waar een Sony stand stond, was ik snel terug buiten zonder antwoorden maar enkel met een grote vraag bij: Waar in godsnaam vind ik (liefst face to face) antwoord op mijn Sony vragen?

 

Swat, mijn frustratie is eruit getypt, ik ga wat verder zoeken om het beste uit mijn Sony A7RII te halen.

 

En nogmaals bedankt aan dit forum, die volgens mij, draait op vrijwilligers. Hiermee mag Sony zich in de handen wrijven.

 

Cheers!

63 ANTWOORDEN 63
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Lastig om in te schatten of er voldoende animo zou zijn voor twee van dergelijke evenementen...

Zelf zit ik ongeveer precies tussen Badhoevedorp en Brussel in, dus een van de twee of allebei zou voor mij geen probleem zijn.

 

Voor het fotograferen op een locatie is wat meer organisatie nodig denk ik dan 'met z'n allen in een zaaltje met een kopje koffie' . We zouden het ook op een 'dyxum' achtige manier kunnen zien, dat de leden hier het voortouw nemen en dat Sony facilitair ondersteund met bijv. leenlenzen en ruchtbaarheid geven via de nieuwsbrief?

Zo is indertijd volgens de overlevering ook de Sony Experience ontstaan.

 

Ik heb regelmatig mensen/groepjes over de vloer om (a7) camera's uit te leggen en met alleen het menu, alle knopjes en functies ben je zo een uurtje of vier verder (gemiddeld). 

 

Lijkt me ook dat bijvoorbeeld 'een dagje uit met Sony' misschien makkelijker te realiseren valt als iedereen daarvoor een bijdrage in de pot doet? Of willen we alleen een gratis evenement a la Experience?  

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Ha, dat dyxum kende ik nog niet...lijkt wat mij betreft de mogelijkheden te bieden waar we het in dat andere topic over hebben wensen inventarisatie "forum & Foto interactie" :thumbsup:

 

Voor wat betreft dit onderwerp..is misschien wel goed om verwachtingen te managen?

 

Die van mij (en lees ook zoiets bij anderen) is eigenlijk niet zo hoog gespannen.

Ik wil graag de mogelijkheid om andere lenzen te proberen dan ik nu heb, face to face delen van ervaringen met de camera's & lenzen, weten waarom anderen tot bepaalde instelling keuzes zijn gekomen en elkaar op die manier helpen om tot beter uitnutten van de camera te komen.

 

Ik heb geen ervaring met sony experience etc. dagen tot op heden, maar ik zou het hier besproken initiatief niet direct te formeel maken. Het zou een mix van plezier en leren kunnen zijn, en vrij spontaan.

Wat dat betreft zijn er eigenlijk maar 3 dingen belangrijk; Locatie, Datum en hopelijk een gezamenlijke BEL/NED sessie. Als we het meer formeel willen maken heb ik het gevoel dat het nog wel even kan duren voordat het gaat plaatsvinden...

Dus (misschien ten overvloede) geen cursus of zo, wel vooral van elkaar leren. 

En @Hannesvdb heeft ook gelijk, het gaat die dag om het proberen van tips die je gekregen hebt.

Voor mezelf geldt wel dat het natuurlijk leuker is op een fotogenieke locatie.

 

Koffie, thee, lunch etc. kunnen we wat mij betreft op de Dutch way doen...en mijn gevoel zegt me dat we geen tientallen deelnemers krijgen gezien de reacties tot nu. Maar dat zou natuurlijk nog kunnen veranderen.

 

Volgens mij doet ZOOM het ook zo met dagen waar een aantal mensen bepaalde produkten kunnen testen.

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
Redgy1
Lid

ik kan jullie wel een beetje volgen maar feit is dat er bij dergelijke bijeenkomsten er toch een soort plan moet zijn over wat wel en niet aan bod komt. Als iedereen een beetje met elkaar praat hoor je veel en leer je waarschijnlijk niet voldoende. dus een concrete lijst met verlangens en mogelijkheden en dan een top drie maken lijkt me verstandiger. Als dit een succes word zal een volgende workshop meer interesse krijgen bij een breder publiek. het is maar een hint hé :wink:

Redgy1
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

 

Er moet wel genoeg vraag en animo zijn voor een bepaald onderwerp. Dan kan ik het in gang zetten. 

Ik merk ook dat met name de A7 serie sterk in populariteit toeneemt. Naast face-to-face contact, wat zou je nog meer verwachten van een dergelijke bijeenkomst. En ook wat kan Sony hier nog meer in betekenen? 

 

Iedereen mag trouwens input leveren op de bovenstaande vraag hoor. Hoe meer hoe beter Smiley Knipoog

 

@Vinc_E

Alhoewel heel de input gevarieerd is tot op heden...kun je er iets mee? :thinking:

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Alle feedback versterkt in elk geval mijn vermoeden dat hier op regelmatige basis behoefte aan is. 

 

Wat we vorige keer hebben gedaan is een algemene presentatie van Sony over Sony en Camera's. 

Waarna het mogelijk was om met een behoorlijk aantal camera's en lenzen aan de slag te kunnen. Dit was met een man of 30, omdat meer gewoon niet te hanteren was. 

 

Ik kan prima het onderwerp onder de aandacht brengen van zoveel mogelijk mensen. Het moet echter wel een doel hebben. 
Willen we met 1000 man in een zaal zitten? Of willen we het beperkt doen? Dan is breed communiceren niet de beste methode als je een limiet aan inschrijvingen hebt. 

 

Sony kan alle camera's en lenzen neerzetten en jullie vervolgens je gang laten gaan. Ik denk alleen dat er er van beide kanten wel behoefte is aan structuur en een programma. Jullie willen wijzer worden over onderwerpen. De hoop dat Portmixus iedereen alles uit kan leggen, lijkt me vrij onrealistisch :wink:

Een zekere mate van onderling kennis uitwisselen moet ook ontstaan uit de algemene vraag hier naar. Dit moeten we zien te specificeren. 

 

Er is binnen Sony ook draagvlak om uitleg en kennis te delen natuurlijk. 

 

Helpt het als we beslissen over een vijftal onderwerpen die voor iedereen nuttig zijn als het om (in dit geval) de A7 reeks gaat? Dan begin je het event met een uitleg hierover, middels presentatie. 

Daarna is de tijd aanwezig voor hands-on met producten, fotografiesessie eventueel op locatie en ruimte voor overleg onderling en met Sony medewerkers. 

 

Wat vanuit Sony concreet beschikbaar is voor iets als dit zijn: 

 

  • Camera's
  • Lenzen
  • Accessoires
  • Locatie (beamer, tafels, stoelen, grote zaal, etc)

Het is niet realistisch om vanuit Sony ook te verwachten dat we iedereen nog naar een fotolocatie toe kunnen brengen. Tenzij de afspraak rechtstreeks op die locatie is. 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Vinc_E

 

Dank voor je positieve houding hierin. Zaal voor 1000 man echter liever niet wat mij betreft.

(vind dat overigens ook nogal optimistisch geschat :smileyhappy:) Zeker als het community A7 gericht is?

 

Ik zal in ieder geval twee onderwerpen noemen;

- de "geheime" schatkamer van het menu doornemen, de algemene instellingen zullen de meesten onder ons wel ontdekt hebben (?)

Voor mij zijn dat de voorkeursknoppen, eigentoetsinstellingen, voor-nadelen van de verschillende scherpstelfuncties en gebieden. en dat wat ik nog niet weet natuurlijk haha.

 

- en zou zelf graag met 3 objectieven op mijn eigen camera "stoeien", de FE 16-35 F4, de 24-240 en de 70-200 F4/F2.8 (hmm dat zijn er dus eigenlijk 4 :smileylaugh:)

 

de anderen hier leren kennen maar dat hoeft geen apart agendapunt te zijn hoor :laughing:

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hej Sigiphoto

 

Ben je dit al tegengekomen? https://community.sony.be/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/deel-je-a7-instellingen/m-p/2064541#M363

 

Kan handig vertrekpunt zijn om je camera voorkeursfuncties te geven. Natuurlijk zal het voor iedereen beetje anders zijn, maar als je specifieke vragen hebt over mijn keuzes voor de verschillende knoppen, dan vertel ik het je graag (in de andere thread). :thumbsup:

 

Het zou tof zijn als we op termijn een grotere bibliotheek aan instellingen zouden hebben voor de A7, dat maakt beslissen wat handig is voor je persoonlijke situatie gemakkelijker!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb binnenkort de mogelijkheid om de 24-240 en de 70-200 F4 uitgebreid aan de tand te voelen voor de lensdatabase waar ik aan werk...er gaat niets boven de lens zelf te testen natuurlijk, maar is er iets wat je graag zou toegelicht zien voor de lensdatabase omtrent deze 2 lenzen?

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Portmixus

 

hey, geweldig! Dank voor je aanbod. Zoals je weet via andere draadjes en reacties van mij, een reislens zoals de 24-240 is altijd interessant voor me. Ik had bij de Nikon een 18-200, dus met crop x1,5. Dat komt flink in de buurt va de 24-240 FE. Natuurlijk is zo'n 10x zoom een compromis, maar het blijft een zeer handige oplossing voor reizen.

Wat ik me afvraag is of de lens echt zo'n goed resultaat levert als volgens internet reviews. En dan heb ik het niet over de uiterste uiteinden (24 en 240) maar met name het wat meer werkzame gebied. En dan op scherpte, contrast en "d.o.f" m.n. op F4 natuurlijk.

Indien je er op die manier naar (door:smileywink:) zou kunnen kijken stel ik dat zeer op prijs!

 

70-200; zou als alternatief kunnen dienen (en aanvulling op de 28-70). Dus..kijk naar de 70-200 F4 qua resultaat t.o.v. de 24-240

Alvast hartelijk dank!

Sante

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Hej Sigiphoto

 

Ben je dit al tegengekomen? https://community.sony.be/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/deel-je-a7-instellingen/m-p/2064541#M363

 

Kan handig vertrekpunt zijn om je camera voorkeursfuncties te geven. Natuurlijk zal het voor iedereen beetje anders zijn, maar als je specifieke vragen hebt over mijn keuzes voor de verschillende knoppen, dan vertel ik het je graag (in de andere thread). 

 

Het zou tof zijn als we op termijn een grotere bibliotheek aan instellingen zouden hebben voor de A7, dat maakt beslissen wat handig is voor je persoonlijke situatie gemakkelijker!

 

@Portmixus, neuh, ken ik nog niet! Dank voor de link :thumbsup:

Zal morgen even kijken! (zit nu gezellig aan een belgisch biertje...het kaboutertje..:smileylaugh:

 

 

mijn foto's op; 500px en