Podziel się wrażeniami!
Witam wszystkich :). Zarejestrowałem się na forum gdyż ma do wydania do 6000 zł (+500 zł jeśli naprawdę warto) na lustrzankę lub bezlusterkowca, który będzie służył wyłącznie do kręcenia filmów (zdjęcia mnie nie interesują). Prosiłbym Was o radę. Szukam sprzęty, który
- sprawdzi się świetnie w studiu
- nie będzie przegrzewała mu się matryca (jak to w moim canon550D po 5 czy 15 minutach)
- da się podłączyć do niego (aparatu) zewnętrzny mikrofon (może być xlr albo mini-jack)
- sprawdzi się dobrze przy filmowaniu z ręki (stabilizacja, autofocus)
- w tej cenie będzie jasny szerokokątny obiektyw.
Czy pomożecie mi wybrać najlepszy sprzęt od Sony? Przyznam, że rozważam jeszcze lustrzankę Canona D70 ale jak rozumiem tego tematu nie będziemy analizować no chyba, że ktoś ma opinie.
Ps. proszę nie wskazywać na kamery, mam kilka (handycamy i półprofesonalne), ale nie zapewniają mi one efektów na których mi zależy choćby głebi ostrości.
Dziękuję za każdą konstruktywną opinię.
Jeżeli chodzi o lustrzanki i SLT Sony to ich rozwiązanie konstrukcyjne polega na stabilizowaniu matrycy. W momencie, gdy stabilizacja jest włączona maksymalny czas filmowania określany jest w granicach 9 minut własnie ze względu na grzanie się matrycy (praca stabilizacji powoduje dodatkowe wydzielanie ciepła i dlatego czas ten jest ograniczony a jego rzeczywista długość zależy również od innych czynników jak długość przerwy od poprzedniego fragmentu nagrania, temepratury na zewnątrz). Więc pewnie lustrzanki i SLT Sony odpadają. Pozostają bezlusterkowce. One nie mają stabilizacji matrycy (oprócz najnowszych ILCE alfa 7 - jest nawet specjalny aparat przystosowany do filmowania - ale ILCE a7 to nie ten budżet) więc czas nagrania może trwać do 29 minut (ograniczenie wszystkich aparatów fotograficznych ze względu na przepisy). Ale do bezlusterkowców nie ma jasnych zoomów systemowych (najjaśniejszy to f:4). Jest kilka stałoogniskowych szkieł ale nie mają stabilizacji. Dlatego, moim zdaniem, jeżeli zależy Ci na małej GO to gdy zrezygnujesz ze stabilizacji to będziesz miał szansę wybrać jakiś sprzęt pozwalający na zabawę z małą GO czy to z systemowymi obiektywami stałoogniskowymi czy też ze szkłami z systemu A (lustrzanki i SLT) przez przejściówkę. W przypadku bezlusterkowców jest jeszcze możliwość korzystania z dobrodziejstw prawie wszystkich obiektywów ze wszystkich systemów tylko nie zawsze jest możliwość pracy z AF.
W tym budżecie ciężko będzie coś doradzić. Możesz poszukać A7 w dobrej cenie plus obiektyw, które zmieszczą się mniej więcej w twój budżet, tylko tak jak mówił Piotruso, zapomnij o stabilizacji.
Dopiero model A7 mII taką posiada, jednak jest to nowość i jego cena jest wyższa. Dodatkowo, nie ma zbyt wielu jasnych obiektywów pod pełną klatkę - przykład SEL28F2. Natomiast, z drugiej strony do bagnetu E podepniesz, przez przejściówkę, prawie każdy obiektyw, więc wybór jest znacznie większy.
Ewentualnie A77 mII.
Bardzo dziękuję, jestem naprawdę wdzięczny za te porady. Obiecuję, że przed zakupem napiszę Wam co planuje i wtedy będę prosił o opinie czy idę w dobrym kierunku. Rozważam bardzo mocno bezlusterkowca Sony.
Czy to ma być sprzęt do zarabiania, czy do spełniania się artystycznie?
Szczęśliwie u mnie oznacza to jedno i drugie. Ma to być sprzęt trochę uniwersalny, tzn. dobry na green sreen, dobry na wywiad z dyrektorem czy do rozmowy na konferencji (zdarza się, że i z ręki keconej), no i także dający trochę możliwości (odmiennych od kamery np. głębia ostrości) w przygotowaniu klipu czy reportażu.
Wiem, że po za pułapem, ale pomyśl nad a7s matryca ma 12mpx, ale za to kosmicznie wysokie używalne iso i jest zrobiona pod filmy do tego jakieś manualne szkiełka i masz super zestaw do filmów bez potrzeby korzystania z lamp doświetlających.
Polecam RX10, kupisz za 3500, zostaję na lampę, ew. mikrofon, jakiś statyw. Ma kodek XAVC-s, manualne ustawienia i przetwornik 1'. Poczytaj sam, pozdrawiam Piotr
Jeśli zdjęcia Cię nie interesują to po co Ci aparat. Kup kamerę i zapewne będziesz brdziej zadowolony, Nie będziesz odczuwał skokowej zmiany ogniskowej i tym podobnych dziwactw, które są przypadłością aparatów, może nie wszystkich, ale są. Zapewne w kamerze uzyskasz większe możliwości filmowania niż w aparacie w którym filmowanie jest dodatkiem.