anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Ustawienie ekspozycji

ROZWIĄZANE
profile.country.PL.title
MarthaxValeska
Poszukiwacz

Ustawienie ekspozycji

Witam. Mam problem.Posiadam lustrzankę Sony alpha 300 i potrzebuję zmienić ustawienia skale EV (zmenić skale -2.0 na 0) przy trybie pracy M .

1 ZAAKCEPTOWANE ROZWIĄZANIE

Zaakceptowane rozwiązania
profile.country.PL.title
piotruso
Znawca

Nie bardzo rozumiem co masz na myśli mówiąc o zmianie skali z -2.0 na 0. Ale napiszę kilka słów o wyświetlanej skali EV.

Skala EV w trybie M (manualnym czyli to Ty ustawiasz wszystkie parametry naświetlania) pokazuje o ile ustawiona przez Ciebie ekspozycja różni się od pomiaru dokonanego przez światłomierz aparatu. W trybach automatycznych i półautomatycznych skala prawie zawsze będzie pokazywała 0 dlatego, że aparat automatycznie ustawia to co sugeruje światłomierz. Oczywiście w trybach tych możesz zmienić wartość naświetlania EV poprzez wprowadzenie korekcji (przycisk z symbolem kwadracik biało czarny z napisami + i -). Wtedy na skali będziesz mieć wyświetloną wartość korekcji EV i o taką watość aparat będzie zmieniał ekspozycję w stosunku do zmierzonej przez światłomierz aparatu.

W trybie manualnym na skali wyświetlana jest różnica pomiędzy nastawami dokonanymi przez Ciebie a tymi zmierzonymi przez aparat. Jeżeli znacznik miga przy końcu skali (na + czy na -) to znaczy, że różnica wartości EV jest większa niż możliwa do wyświetlenia.

Teraz z czym to się je, jak to ugryźć? Wartość EV to wartość naświetlania. Mówi nam o tym z jaką ilością światła powinniśmy naświetlać matrycę aby osiągnąć 18% szarość (tak są skalibrowane światłomierze na podstawie obserwacji i obliczeń). Ilość światła regulujemy poprzez zmianę czasu naświetlania lub przysłony, możemy również wpływać na naświetlanie poprzez zmianę czułości matrycy ISO. Należy ustawić wszystkie te trzy parametry odpowiednio aby osiągnąć zamierzony efekt.

Przejdźmy do przypadku gdy skala EV pokazuje -2.0. Jeżeli zobaczymy takie wskazanie to znaczy, że mamy scenę niedoświetloną o 2 EV (a gdy znacznik miga przy tej wartości to niedoświetlenie jest większe niż 2 EV). Aby to zmienić należy wydłużyć czas naświetlania, otworzyć bardziej przysłonę, podnieść czułość matrycy ISO lub każdą z tych warotści zmienić do wartości nam odpowiadającej. 

Przykład: mamy takie nastawy na aparacie: przysłona 16, czas 1/250, czułość ISO 100. I wskażnik pokazuje nam -2.0 EV i nie miga (czyli faktyczne niedoświetlenie to 2 EV). Możemy więc zmienić (wydłużyć) czas naświetlania z 1/250 na 1/60, zmienić (otworzyć) przysłonę z 16 na 8 lub podnieść czułość matrycy ze 100 ISO na 400 ISO. Oczywiście nie trzeba dokonywać tego zmieniając tylko jeden parametr. Można zmienić dwa lub wszystkie trzy parametry o opowiednią wartość (np zmienić czas z 1/250 na 1/125 i przysłonę z 16 na 11 - czas i przysłona w tym przykładzie zmieniona po 1 EV - da to taki sam efekt jeżeli chodzi o ilość światła docierającego do matrycy jak zmiana tylko jedengo z parametrów o 2 EV) tak aby doprowadzić do odpowiadającego nam naświetlania. 

A dlaczego tak, dlaczego nie dopasowuje się tylko jednego parametru? Dlatego, że każdy z nich ma inne znaczenie, inny wpływ na zdjęcie. Przysłoną reguluje się głębie ostrości, czasem naświetlania wpływa się na przedstawienie ruchu obiektów w kadrze a czułość to taki parametr, który wpływa na szum czyli zakłócenia na obrazie.

Zmian tych parametrów dokonujesz pokrętłem przy spuście aparatu (jeden z parametrów) drugi trzymając wciśnięty przycisk korekcji (czarno biały kwadracik z + i -) a czułość ISO przestawisz naciskając przycisk ISO i kręcąc kółkiem. Który parametr ustawiasz samym kółkiem a który z naciśniętym przyciskiem korekcji ekspozycji ustawiasz w menu.

Nie wiem, czy o to chodziło, czy wyjaśniłem choć trochę, przepraszam za trochę przydługi wywód, dopytuj a postaram się odpowiedzieć precyzyjniej.

Wyświetl rozwiązanie w oryginalnym poście

10 ODPOW. 10
profile.country.PL.title
pawelszymanski6
Expert

Witam, w trybie manualnym ustawiasz sam parametry przysłony i czasu. Musisz tak ustawić czas i przysłone (ewentualnie też iso) żeby światłomierz na drabince ustawił się na 0 (w tym aparacie jest tylko jedna rolka o ile mnie pamięć nie myli, którymś przyciskiem zmieniało się działanie rolki z przesłony na czas, spr w instrukcji aparatu).

profile.country.PL.title
piotruso
Znawca

Nie bardzo rozumiem co masz na myśli mówiąc o zmianie skali z -2.0 na 0. Ale napiszę kilka słów o wyświetlanej skali EV.

Skala EV w trybie M (manualnym czyli to Ty ustawiasz wszystkie parametry naświetlania) pokazuje o ile ustawiona przez Ciebie ekspozycja różni się od pomiaru dokonanego przez światłomierz aparatu. W trybach automatycznych i półautomatycznych skala prawie zawsze będzie pokazywała 0 dlatego, że aparat automatycznie ustawia to co sugeruje światłomierz. Oczywiście w trybach tych możesz zmienić wartość naświetlania EV poprzez wprowadzenie korekcji (przycisk z symbolem kwadracik biało czarny z napisami + i -). Wtedy na skali będziesz mieć wyświetloną wartość korekcji EV i o taką watość aparat będzie zmieniał ekspozycję w stosunku do zmierzonej przez światłomierz aparatu.

W trybie manualnym na skali wyświetlana jest różnica pomiędzy nastawami dokonanymi przez Ciebie a tymi zmierzonymi przez aparat. Jeżeli znacznik miga przy końcu skali (na + czy na -) to znaczy, że różnica wartości EV jest większa niż możliwa do wyświetlenia.

Teraz z czym to się je, jak to ugryźć? Wartość EV to wartość naświetlania. Mówi nam o tym z jaką ilością światła powinniśmy naświetlać matrycę aby osiągnąć 18% szarość (tak są skalibrowane światłomierze na podstawie obserwacji i obliczeń). Ilość światła regulujemy poprzez zmianę czasu naświetlania lub przysłony, możemy również wpływać na naświetlanie poprzez zmianę czułości matrycy ISO. Należy ustawić wszystkie te trzy parametry odpowiednio aby osiągnąć zamierzony efekt.

Przejdźmy do przypadku gdy skala EV pokazuje -2.0. Jeżeli zobaczymy takie wskazanie to znaczy, że mamy scenę niedoświetloną o 2 EV (a gdy znacznik miga przy tej wartości to niedoświetlenie jest większe niż 2 EV). Aby to zmienić należy wydłużyć czas naświetlania, otworzyć bardziej przysłonę, podnieść czułość matrycy ISO lub każdą z tych warotści zmienić do wartości nam odpowiadającej. 

Przykład: mamy takie nastawy na aparacie: przysłona 16, czas 1/250, czułość ISO 100. I wskażnik pokazuje nam -2.0 EV i nie miga (czyli faktyczne niedoświetlenie to 2 EV). Możemy więc zmienić (wydłużyć) czas naświetlania z 1/250 na 1/60, zmienić (otworzyć) przysłonę z 16 na 8 lub podnieść czułość matrycy ze 100 ISO na 400 ISO. Oczywiście nie trzeba dokonywać tego zmieniając tylko jeden parametr. Można zmienić dwa lub wszystkie trzy parametry o opowiednią wartość (np zmienić czas z 1/250 na 1/125 i przysłonę z 16 na 11 - czas i przysłona w tym przykładzie zmieniona po 1 EV - da to taki sam efekt jeżeli chodzi o ilość światła docierającego do matrycy jak zmiana tylko jedengo z parametrów o 2 EV) tak aby doprowadzić do odpowiadającego nam naświetlania. 

A dlaczego tak, dlaczego nie dopasowuje się tylko jednego parametru? Dlatego, że każdy z nich ma inne znaczenie, inny wpływ na zdjęcie. Przysłoną reguluje się głębie ostrości, czasem naświetlania wpływa się na przedstawienie ruchu obiektów w kadrze a czułość to taki parametr, który wpływa na szum czyli zakłócenia na obrazie.

Zmian tych parametrów dokonujesz pokrętłem przy spuście aparatu (jeden z parametrów) drugi trzymając wciśnięty przycisk korekcji (czarno biały kwadracik z + i -) a czułość ISO przestawisz naciskając przycisk ISO i kręcąc kółkiem. Który parametr ustawiasz samym kółkiem a który z naciśniętym przyciskiem korekcji ekspozycji ustawiasz w menu.

Nie wiem, czy o to chodziło, czy wyjaśniłem choć trochę, przepraszam za trochę przydługi wywód, dopytuj a postaram się odpowiedzieć precyzyjniej.

profile.country.PL.title
MarthaxValeska
Poszukiwacz

Dziekuhr za odpowiedź. Jestem na kursie fotografii ,iinstruktorka każe nam używac trybu manualnego,czas musze mieć ustawionym na 1/125 więcej spróbuję pobawić się z ISO

profile.country.PL.title
darekm13
Poszukiwacz

Witam. Mam pytanie do kolegi bo widzę że kumaty. Jak mam ustawiony pomiar swiatła na punktowy w alpha6000 to w jaki sposób technicznie smierzyć światło i zablokować ekspoozycję. Dokładnie chodzi mi o o to jakim przyciskiem wywołąć ten pomiar i jakim zblokować ?

profile.country.PL.title
piotruso
Znawca

Nie wiem, czy to o mnie chodzi ale w Sony tak działa AEL i pomiar punktowy:

Przełączenie trybu pomiaru ekspozycji wykonujesz z poziomu menu.

Wchodzisz do menu i wybierasz ustawienia fotografowania (zakładka z mnemonikiem czarnego aparatu) następnie Tryb pomiaru i wybierasz tam interesujący Cię tryb pomiaru (mnemonik punktowego to kwadrat z kropką w środku). Tryb pomiaru punktowy jest już aktywny i każdy pomiar wykonywany jest w tym trybie (pomiaru możesz dokonać wciskając spust do połowy).

Pomiar blokujesz przyciskiem AEL (auto exposure lock). Są możliwe do ustawienia (w zakładce "Ust. przyc. Własne" następnie "Przelacz. AEL") dwa tryby działania przycisku - blokada ekspozycji jest włączona (zablokowana ekspozycja) dopóki jest wciśnięty przycisk AEL. Zaletą jest to, że nie zapomnisz wyłączyć blokady przy kolejnym zdjęciu, wadą to, że musisz cały czas naciskać ten przycisk dopóki chcesz mieć zablokowaną ekspozycję. Druga opcja to blokada działa po przyciśnięciu przycisku i jest zwalniana (możliwe jest dokonanie kolejnego pomiaru) po ponownym naciśnięciu przycisku. Blokada ekspozycji (zablokowana ekspozycja) sygnalizowana jest wyświetleniem gwiazdki w rogu wyświetlacza.

Z tego co pamiętam to można przypisać blokadę pomiaru ekspozycji do innych przycisków. Dokonuje się to w Menu - Ustawienia niestandard. - Ust. przyc. wlasne i przypisujesz funkcję do wybranego przycisku. 

Możliwe jest powiązanie blokady ekspozycji z blokadą autofokusa pod przyciskiem spustu tzn. gdy naciskamy spust pomiar AE zostanie zablokowany. Uruchamia się to w Menu - Ustawienia niestandard. (zakładka z trybikiem) - AEL z nac. spustu i wybierasz odpowiednią nastawę. Są możliwe trzy tryby pracy: automatyczny - blokuje ekspozycję w momencie ustawienia i zablokowania ostrości (w trybie AF pojedynczy); gdy jest wybrany tryb Automatyczny AF to ekspozycja jest zablokowana gdy jest zablokowana ostrość, gdy aparat wykryje ruch i ostrość jest ustawiana lub w przypadku ustawienia zdjęć seryjnych AEL jest anulowane. Druga opcja to WL (włączony) - AE jest zablokowana po wciśnięciu spustu do połowy (niezależnie od trybu AF), trzecia opcja to WYL. (wyłączony) - AE nie jest blokowane przez spust migawki. Natomiast gdy AF jest ustawiony na ciągły a opcja AEL z nac. spustu ma ustawione WYL lub Automatyczne to ekspozycja jest blokowana w momencie wciśnięcia spustu do połowy a AF jest ustawiany w sposób ciągły.

Działania wykonywane przyciskiem AEL mają priorytet nad przyciśnięciem spustu.

profile.country.PL.title
darekm13
Poszukiwacz

Dzięki wielkie za szybką reakcję. Właśnie o takie jasne i klarowne wytłumaczenie mi chodziło. I jeszcze pytanko. Czy do jak najlepszego zdjęcia po pomiarze jasnosci za pomocą przzycisnietej migawki do połowy powinienem dążyć  w ustawieniach manualnych do ustawienia strzałki na 0 na skali. I czy ta skala to ta na dole wizjera od -5 do 5?

profile.country.PL.title
Lajam.
Expert


@darekm13  napisał(a):

Czy [...] powinienem dążyć  w ustawieniach manualnych do ustawienia strzałki na 0 na skali. 


Wszystko zależy jakiego trybu pomiaru światła używasz i gdzie mierzysz światło. 

Co do skali - tak, to ta od -5 do 5.

profile.country.PL.title
piotruso
Znawca

Skala na wyświetlaczach aparatu mówi nam o tym, jaki jest pomiar światłomierza wbudowanego w aparat. W trybach automatycznych i półautomatycznych na skali tej będziesz miał wyświetloną korekcję ekspozycji natomiast w trybie manualnym będzie pokazywana "odchyłka" (różnica) pomiędzy ekspozycją ustawioną przez Ciebie a pomiarem dokonanym przez światłomierz aparatu.

Żeby odpowiedzieć na Twoje pierwsze pytanie trzeba zrozumieć / trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie jak działa pomiar światła. I nie ma tu różnicy czy to jest pomiar dokonany (pisząc w skrócie) przez aparat czy przez zewnętrzny światłomierz, który mam w ręku. W aparacie za pomiar równierz odpowiada światłomierz tylko wyświetlany wynik jest przedstawiany w troszkę inny sposób i tej interpretacji trzeba się nauczyć.

Światłomierz działa tak, że dąży do przedstawienia danej sceny jako 18% szarość. O co w tym chodzi? Każdy przedmiot aby był widoczny odbija jakąś ilość światła. My widzimy właśnie to światło odbite od danego przedmiotu a mózg na podstawie naszych doświadczeń interpretuje to co widzą oczy i dlatego możemy widzieć / odróżnić przedmioty po ich jasności, kolorze. Gdy zmierzysz światło odbite od białej powierzchni to światłomierz przedstawi nam jakiś pomiar. Gdy zmierzysz światło odbite od czarnej powierzchni to światłomierz równierz przedstawi jakiś wynik. I teraz jak zrobisz zdjęcie według tych wyników to zdjęcie białej powierzchni jak równierz czarnej powierzchni powinno wyglądać tak samo szaro. Fajnie nie? Co się stało z tym co widzę? Co z czernią, co z bielą? I tu jest pole do naszej interpretacji wskazań światłomierza. Bo właśnie światłomierz tylko mierzy scenę natomiast to my jako twórcy (przez duże lub małe tfu) musimy te wskazania zinterpretować i ustawić wartość ekspozycji tak jak my chcemy przedstawić daną scenę. Jeżeli chcemy aby biała powierzchnia na zdjęciu była biała to po dokonaniu pomiaru powinniśmy ustawić wartość ekspozycji na około +2,5 EV w stosunku do pomiaru światłomierza. Jeżeli chcemy aby powierzchnia była czarna to ekspozycja powinna być ustawiona mniej więcej -3 EV w stosunku do pomiaru światłomierza.

Tak to wygląda mniej więcej w warunkach idealnych. Ale w naturze nie ma warunków laboratoryjnych. W scenie znajdują się i jasne elementy, i ciemne elementy a do tego są różne kolory a każdy odbija jakąś ilość światła (i nie ma żadnych tabel określających co ile odbija - to przychodzi z doświadczeniem, choć przekonałem się ostatnio, że coraz mniej użytkowników / fotografów zwraca na to uwagę a to dlatego, że producenci aparatów tak ułatwiają sprawę, że aparaty same odpowiednio interpretują większość sytuacji i nie ma potrzeby ingerencjji w ekspozycję). I tu jest własnie pole do popisu dla producentów sprzętu. Każdy z nich oferuje pomiar automatyczny związany z interpretacją wyników (nazywany wielopolowy, wielopunktowy, matrycowy, wielosegmentowy) jak również pomiary, które sami musimy interpretować (pomiar punktowy, pomiar centralnie ważony). Dlaczego tak podzieliłem te pomiary? Zacznę od pomiaru punktowego - pomiar dokonywany jest w określonym punkcie, minimalny wpływ na ten pomiar ma jasność pozostałych elementów w scenie dlatego to my musimy interpretować jak jasny ma być zmierzony element aby cała scena była naświetlona tak jak my chcemy. Pomiar centralnie ważony - pomiar dokonywany w dwóch strefach - strefie centralnej i pozostałej części kadru. Tu od producenta zależy jak duży obszar obejmuje strefa centralna i jaki jest podział ważności strefy centralnej w stosunku do pozostałej części kadru (waga ważności części centralnej do części pozostałej). Znając te wartości możemy wprowadzić korektę w celu naświetlenia sceny tak jak my chcemy ale najczęściej ta korekta będzie mniejsza (wielu fotografów uwważa ten pomiar za najbardziej optymalny nie wymagający korekty lub wprowadzają stałą korektę dla fotografowanego obiektu np. + 1 EV fotografując białego człowieka i nie przejmują się tym co znajdzie się w kadrze oprócz ludzi ponieważ pomiar uśredni scenę). Pomiar matrycowy, wielopolowy, wielosegmentowy to najbardziej owiany tajemnicą pomiar implementowany przez producentów. To tu najczęśćiej występuje porównywanie w pamięci aparatu zmierzonych wartości sceny z zapisanymi wartościami przykładowych scen (a jest ich bardzo dużo), interpretacja tej sceny i ustawienie odpowiednich nastaw ekspozycji (np. gdy pomiar dokonany przez aparat pokazuje zmierzone wartości ekspozycji na górze kadru o 2 EV większe niż na dole to aparat porówna te wartości z zapisanymi przykładowymi scenami i zinterpretuje to jako fotografię pejzarzu w słoneczny dzień gdzie ma być widać na zdjęciu i niebo, i ziemię. I ustawi wartość ekspozycji dla tej sceny według zaprogramowanych przez producenta danych). Pomiar ten jest najczęściej wykorzystywany w trybach automatycznych, przy zdjęciach pamiątkowych, codziennych - dlatego, że w większości typowych sytuacji da odpowiednią interpretację sceny bez wprowadzania żadnej korekcji więc nie trzeba się głowić i kombinować jak interpretować pomiar wyświetlony przez aparat.

I teraz odpowiadając na pytanie: nie ma jednoznacznej odpowiedzi. To Ty wiesz jak jasne mają być poszczególne obszary na zdjęciu, to Ty wiesz jak chcesz je przedstawić, jaki charakter ma mieć dane zdjęcie. I od Twojej interpretacji będzie zależało jak umieścisz strzałkę wskazującą pomiar światłomierza na skali.

profile.country.PL.title
darekm13
Poszukiwacz

I znowu świetnie i jasno wytłumaczone. Nigdzie tak rzetelnie napisanej recenzji nie znalazłem. Dzięki wielkie za pomoc.