annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Krijg portrait foto niet scherp

profile.country.NL.title
MacJansen
Ontdekker

Krijg portrait foto niet scherp

Ik heb sinds vorig week een HX400V.

Nu wilde ik gisteren een foto maken van mijn dochter en haar vriendinnen op de bank.

Maar ik kreeg de foto niet scherp. 

Ik heb de camera op de Slim automatischen Superieur automatisch gezet maae bij geen van beide lukte het.

 

Wat doe ik verkeerd?

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo MacJansen, 

 

Welkom op het forum :slight_smile: Mooi toestel heb je!

 

Zou je de foto kunnen tonen aub?

 

Paar zaken die je zelf kan nakijken:

-Is er iets op de foto scherp? (bv is de achtergrond wel scherp?)

-Was het donker? Camera's hebben moeite om goed scherp te stellen in de duisternis.

-Staat gezichtsherkenning aan? Het helpt (enorm) om zeker op de personen scherp te stellen.

-Druk je eerst half (je krijgt dan een groen kader, bij gezichtsherkenning ene groen kader rond het gezicht) en als het pas groen is, dan doordrukken?

(-Staat beeldstabilisatie ingeschakeld? misschien beweeg je teveel? Of je onderwerp beweegt?)

 

Vooral de tip over het half drukken moet je succes garanderen als de overige zaken in orde zijn. Uiteraard mag je onderwerp niet te fel bewegen.

Als het donker is, gebruikt de camera ook "hoge iso's". (hoge sensorgevoeligheid omdat er weinig licht aanwezig is)

Het is onvermijdelijk dat de scherpte achteruitgaat met hoge iso's. Het kan dus ook zijn dat je zoiets ziet.

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MacJansen
Ontdekker

Ik heb jammer genoeg die foto's al verwijderd. 

Ik heb wel andere die niet echt scherm zijn. Hoe kan ik ze uploaden naar je.

Maar alle personen op de foto zijn onscherp.

Ik druk inderdaad eerst half in om scherp te stellen.

Maar dan zie je hem eerst goed scherp stellen maar op het moment dat de foto gemaakt wordt is alles onscherp.

Gezicht herkenning staat aan (standaard in de automatische modes) en beeld stabilisatie ook.

De personen zaten gewoon op de bank en stil. En het was 10 uur 's avond dus wel donker maar genoeg licht.

 

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Als je een nieuw bericht opstelt, kan je in het tekstvak een symbooltje vinden met een boompje. (dus in de rij van letters vet, cursief, onderlijnd...beetje verder staat afbeelding invoegen)

 

Je zou het eens moeten onderzoeken op eenvoudige onderwerpen om goed scherp te stellen en door te drukken (zonder los te laten doordrukken!)

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MacJansen
Ontdekker

foto verwijderd

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Het helpt om de foto te zien, hoewel ik moet tegeven dat het een beestje een lastig geval is. 22u 's avonds in augustus dwingt een camera sowieso om hogere iso's te selecteren. Hoe licht het voor je oog ook mag lijken.

 

Compactcamera's (ook zo'n HX400V) heeft een piepkleine compactcamera sensor. Hoe groter de sensor, hoe beter de beeldkwaliteit als het iets donkerder wordt. Daar kan je niet om heen.

 

Deze foto is duidelijk genomen met een hogere iso. Hoe lager de iso, hoe beter de kwaliteit. Bij hogere iso's onstaat ruis (het is analoog aan geluid, versterk je het geluid teveel, dan hoor je ruis, idem voor licht) en de camera filtert de ruis zoveel mogelijk weg. Bij het filteren gaat ook detail en scherpte verloren. 

 

Als je een foto neemt, herbekijk de foto eens op de camera. Druk je dan op "disp" dan krijg je info over hoe de foto genomen is. Is de iso meer dan 200 à 400 bij een compactcamera, dan heb je merkbaar kwaliteitsverlies. Er zit dan niets anders op om de flits te gebruiken OF een lage iso handmatig in te stellen en een statief te gebruiken. Voor een compactcamera doet de HX400V het meer als behoorlijk als het donkerder wordt, maar zelfs de beste compactcamera met een dergelijke kleine sensor zullen nooit aan je verwachting voldoen.

 

Los van het feit dat een hoge iso gebruikt werd voor deze foto, zie ik ook links iets meer onscherpte dan rechts op de foto. Je zou eens moeten nagaan of je dit ook in goede lichtomstandigheden (daarmee bedoel ik echt daglicht en bij voorkeur zonlicht) ook krijgt. Indien wel, dan is de lens wat ze noemen "decentered" oftewel niet perfect gealligneerd. 

 

Deze HX400V krijgt 17/20 op cameralabs voor beeldkwaliteit wat zeer goed is. Maar zoals gezegd, dit is binnen de compactcamera klasse. Bekijk volgende link zeker en probeer te zien hoe de kwaliteit van "eucharistic prayer" verandert naarmate de iso steeds hoger wordt: http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Cyber-shot_HX400V/noise.shtml

 

Conclusie: De donkere omstandigheden hebben de camera gedwongen een hoge iso te selecteren. De foto ziet er links iets onscherper uit dan rechts,dat moet je onderzoeken of dat vaker voorkomt.

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MacJansen
Ontdekker

Klopt.

 

Ik heb die resencie ook gelezen. En nog 10 andere denkt ik.

Maar de camara stel hem eerst wel scherp maar gaat daarna zoeken en krijgt hem dan niet meer scherp.

En dat is meer mijn probleem/vraag.

Dit is nog een "goede" foto.

Ik heb er ook een van dichterbij en die is wel scherp.

 

Ik heb natuurlijk al meer foto's gemaakt en die zijn echt haarscherp.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Als je half drukt (en je geluid staat aan en hoort een biep) en je laat niet los dan mag de camera in principe niet opnieuw scherpstellen. Dan kan je vervolgens doordrukken.  Vinger goed opgehouden?

 

Opgelet!

Dat gebeurt wel als je camera ingesteld staat op continu scherpstellen. (AF-C) Je hoort dan geen biep en de camera stelt continu scherp... Als het donker is, heeft een camera sowieso meer moeite om scherp te stellen, dat betekent ook binnenhuis of bij schemering. Door de lichtgevoeligheid van de lens, lukt scherpstellen ook moeilijker als je meer inzoomt. Dat zie je aan het "F-getal" op het scherm. Hoe lager het F-getal, hoe gemakkelijker de camera het heeft om scherp te stellen. Een laag F-getal duidt immers aan dat er veel licht op de sensor kan vallen. De camera "ziet" beter waarop hij scherpstelt. Dus als tip: is het donker, dan is het sowieso beter voor de beeldkwaliteit om dichter te staan en uit te zoomen.

 

Dus tenzij de camera op AF-C (continu scherpstellen staat), kan ik mij niet inbeelden dat een camera zo'n gedrag zou vertonen...

 

Het is alleszins het onderzoeken waard. (check of je vinger goed op de knop blijft, AF-S ipv AF-C, niet bewegen, etc..) Dan weten we of het abnormaal gedrag van de camera is, of een beetje oefening van de fotograaf gevraagd wordt :wink:

 

Sorry als ik soms met zaken afkom waar je zoiets hebt van "weet ik ook wel", ik kan niet inschatten wat je wel/niet weet :nauseated_face:

 

 

 

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
MacJansen
Ontdekker

Thanks,

 

Ik ga het vanavond proberen.

Dan hoor je het nog wel.