annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

FE 28mm F2: 28F20 met SEL075UWC, ervaringen in community?

OPGELOST
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

FE 28mm F2: 28F20 met SEL075UWC, ervaringen in community?

Afgelopen week weer wat glaswerk t.b.v. de A7ii aangeschaft.

Dit maal via MP, een demo setje 28F20 met de SEL075UWC van een fotozaak, dus met garantie :slight_smile:

 

Zoals al eens gezegd; ook veel gedacht aan de 16-35 F4 vanwege de groothoek, maar ik denk zelf dat ik niet vaak onder de 20 mm zal fotograferen. Had al eens wat testen/reviews gelezen van de 28F20 met de wide angel (21mm) converter en met laatste updates zou het initiele "barrel" effect flink opgelost zijn. Tevens zijn er nogal wat die op standje JPG ermee fotograferen maar ik weet niet of dit voor of na de update gedateerd is (die tests dus).

Natuurlijk ga ik dat zelf ook uitvinden maar ik vroeg me af of er ervaringen met genoemde set hier op de community te vinden zijn.

 

Ik vind de 28F20 sowieso al een vrij aardige lens na wat snelle probeer foto's in de kamer, en ook met de converter naar 21mm valt het me niets tegen (in ARW), maar moet ze nog even op groot scherm bekijken.

Overigens wel een technisch mooie oplossing van Sony! En de 21 is me groot(hoek) zat :wink:

 

Hoor het graag,

 

 

mijn foto's op; 500px en
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik vind dat ook een erg fijne combinatie! En ik vind het ook een zeer mooie oplossing van Sony.

 

Heb zelf de combinatie niet, maar wel al enkele keren gebruikt op beurzen en dergelijke. De 28mm F2 krijg ik wel regematiger in mijn handen via Sony. Een echte toplens vind ik het niet (zie database), maar prijs/kwaliteit gaat het veel mensen bekoren. 

 

Ik gebruik wel iets vergelijkbaar: de 16mm F2.8 met de fisheye adapter. Zo'n adapter maakt de beeldkwaliteit er natuurlijk zelden beter op (uitgezonderd misschien vervorming dan), maar ik ben heel tevreden van het resultaat.

 

Het leuke aan de 28F2 met adapters is dat de exif ook wordt doorgegeven, dus belangrijke info voor de beeldstabilisatie, maar ook handig voor de exif in de foto.

 

Ik weet niet of Lightroom ook de combinatie kent om een lensprofiel op toe te passen, maar kan mij voorstellen van wel. 

 

Als ik de 28mm F2 zou kopen, zou het in mijn geval wel met Fisheye adapter zijn :wink: (Trouwens, hoe vind je het gewicht? Zo'n adapter is best een aardig stukje glas!)

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Portmixus

 

LR heeft inderdaad wel profiel voor de combi volgens allerlei fora, maar dan moet je geloof ik wel versie 6 hebben en ik zit nog op 5.7 (kent sowieso geen sony lensprofielen)

 

Ik heb juist bewust de 21 (075UWC) gekozen, ten eerste omdat ik de fisheye waarschijnlijk niet veel zal gebruiken en een mede voordeel van de 075UWC is dat ie niet zo zwaar is. Samen is het een zeer goed gebalanceerd geheel. 

Hieronder wat onbewerkte snel geschoten foto's van mijn woonkamer, 1e is op 28, 2e is op 21 mm.

De hoeken zijn inderdaad niet heel scherp, maar kan worden bewerkt denk ik. Wel iets om rekening mee te houden.

 

op 28mm

 

woonkamer 21

 

*EDIT* ze tonen hier wel heul erg onscherp..zit toch echt niet in de foto's, want op mijn Macje zien ze er in het centrum zeer scherp uit! Weet niet hoe dat kan.

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Toont het verschil inderdaad mooi!

 

Aarzel niet om mooie voorbeelden met en zonder adapter te posten hier! :wink: :

https://community.sony.be/t5/lens-database/fe-28-mm-f2-sel28f20/ba-p/2163208

 

En de fisheyeadapter is inderdaad pas echt zwaar daarop...ik gebruik fisheye niet zo heel vaak, maar het is wel leuk om af en toe eens te gebruiken, vandaar dat ik opteer voor zo'n (relatief goedkope) 2-in-1 oplossing ipv een pure fisheye te kopen :slight_smile:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Voor de liefhebber...de set gaat weer in de verkoop!

 

zie http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-lenzen-en-objectieven/m1099489046-sony-fe-28...

 

Ga toch voor een 16-35 zodra dit setje verkocht is :thumbsup:

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

verkocht...

mijn foto's op; 500px en