anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Mały obiekt w roli głównej

profile.country.DE.title
Peter_S.
Genius
314 wyświetleń

promo_lesson9.jpg

 

Aby podkreślić charakterystykę, atrakcyjność lub urok małego przedmiotu, należy odpowiednio ustawić na nim ostrość i pozwolić mu odegrać główną rolę na zdjęciu. W tym rozdziale przedstawiono pewne techniki fotografowania ozdób, które wykorzystuje się m.in. w fotografii reklamowej.
W pierwszej kolejności należy przestawić aparat na tryb P.

 

Podstawowa zasada brzmi: zbliż się i fotografuj z ustawieniem teleobiektywowym

Podczas fotografowania niewielkich przedmiotów jako głównych obiektów, warto rozmyć tło w celu ich uwydatnienia.
Aby uchwycić zbliżenie obiektu i rozmyć inny obszar warto zastosować złotą zasadę „zbliż się i fotografuj z ustawieniem teleobiektywowym (stosując większe ogniskowe)”, jak omówiono to w ramach lekcji 1. Imponujące portrety eksponujące osoby, 8. Fotografowanie mikroświata itp. Jednak wypełnienie całego kadru obiektem może nie oddać w pełni charakterystyki małego przedmiotu. W takich przypadkach należy wykonać kilka zdjęć obiektu, stopniowo odsuwając od niego aparat.

les9_1_1.jpgTo zdjęcie zostało wykonane obiektywem SEL1855 z zoomem, który jest składnikiem zestawu aparatu NEX-F3. Aby rozmyć tło, ustawiono teleobiektywową odległość ogniskowania (55 mm). Dzięki ustawieniu ostrości na obiekcie i fotografowaniu na jego wysokości wyeksponowano go i uzyskano rozmycie tła.
Do fotografowania małych obiektów doskonale nadają się także makroobiektywy. W porównaniu z innymi obiektywami makroobiektywy pozwalają ekstremalnie zbliżyć się do obiektu. Dzięki temu można wykonywać zbliżenia elementów biżuterii, takich jak pierścionki, naszyjniki i kolczyki.

les9_1_2.jpgTo jest zdjęcie wisiorka wykonane makroobiektywem.
Poza możliwością wykonywania zbliżeń makroobiektywy pozwalają osobie fotografującej zbliżyć się do obiektu w niemal nieograniczony sposób. Stosując makroobiektyw, można w wygodny sposób dobrać kąt, kompozycję i wielkość obiektu nawet na niewielkiej przestrzeni, jak stół lub małe pomieszczenie.

 

Kilka uwag o kompozycji

Przed zwolnieniem migawki należy dokładnie przyjrzeć się kompozycji.
W przypadku nieprzemyślanego zwolnienia migawki przez niedoświadczonego fotografa główny obiekt znajduje się najczęściej w środku kadru. Ta kompozycja jest w stanie oddać siłę i motyw związany z obiektem. Podczas fotografowania małych obiektów trudno jest wykorzystać przestrzeń, zachowując przy tym poczucie rytmu.
W przypadku takiej fotografii zalecamy skorzystanie z reguły trójpodziału lub kadru skośnego.

 

les9_2_1_modal.jpg


Oto przykład zastosowania reguły trójpodziału. W ramach tej reguły kadr jest dzielony na 9 sekcji (3x3 w pionie i poziomie), a obiekt jest umieszczany w miejscach przecięć poszczególnych linii. Na powyższym przykładzie mały obiekt główny został umieszczony w miejscu prawego górnego przecięcia. Dzięki takiemu umieszczeniu obiektu zdjęcie wygląda bardziej stabilnie. Idealną równowagę tworzy wzór na obrusie i otwarta przestrzeń. Reguły trójpodziału nie należy stosować zbyt często, ponieważ zdjęcia mogą stać się monotonne, co jest skutkiem odwrotnym do zamierzonego. Z tego względu zalecamy stosowanie tej reguły tylko jako punktu odniesienia, gdy inne pomysły na kompozycję się wyczerpią.

les9_2_2_modal.jpg

Kadr skośny to inny typ kompozycji zalecany do fotografowania małych obiektów. Jak widać na powyższym zdjęciu, jeśli te same obiekty lub wzory są ustawione jeden za drugim lub jeśli występuje wzór w paski, aby uzyskać tę kompozycję w kadrze, należy ustawić je skośnie.
Kadr skośny pozwala nadać zdjęciu poczucie rytmu i umożliwia odbiorcy wyobrażenie sobie wyglądu sceny poza kadrem.

 

les9_2_3.jpg
Kadr skośny
Ogniskowa: 18 mm / Liczba F: 3,5 / Czas otwarcia migawki: 1/400 s


To zdjęcie jest kolejnym przykładem zastosowania kadru skośnego. Kolorowe makaroniki ustawiono w kadrze z zachowaniem pewnego rytmu.
W ten sposób zastosowanie kadru skośnego daje efekt w postaci rytmu i perspektywy, jednak może także sprawiać wrażenie braku równowagi i niewłaściwego ustawienia. Warto próbować różnych kompozycji. W przypadku powyższego przykładu makaroników interesujący efekt mogłoby dać sfotografowanie ich z góry.

 

Korzystanie z makroobiektywów

Jeśli często fotografujesz małe przedmioty lub kwiaty, makroobiektyw zapewni Ci szerszy wachlarz ekspresji. Jeśli korzystasz z makroobiektywu po raz pierwszy, zalecamy obiektyw SAL30M28 do aparatu z mocowaniem A lub obiektyw SEL30M35 do aparatu z mocowaniem E. Zapewniają one wygodny kąt widzenia i są niedrogie.

 

les9_4_1.jpg
Ogniskowa: 30 mm / Liczba F: 3,5 / Czas otwarcia migawki: 1/50 s

 

  les9_4_3.jpg
Ogniskowa: 30 mm / Liczba F: 3,5 / Czas otwarcia migawki: 1/60 s

 

SAL30M28

les8_4_2.jpg
Ten obiektyw pozwala zbliżyć się do obiektu na odległość 2 cm i wykonywać ujęcia makro o maksymalnym stopniu powiększenia 1:1. Wyostrzone detale będą niezwykle wyraźne na tle pięknie rozmytego tła.   SEL30M35

les8_4_4.jpg
Ten obiektyw zapewnia wszechstronne i wydajne funkcje makro, a do tego jest niewielki i lekki. Oferuje powiększenie 1:1 oraz minimalną odległość 2,4 cm, która umożliwia odwzorowywanie miniaturowych obiektów w doskonałej rozdzielczości i kontraście.