anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Dołącz teraz - stań się częścią naszej społeczności!

Przekształcanie znanych ujęć w kompozycje

profile.country.DE.title
Peter_S.
Genius
484 wyświetleń

promo_lesson10.jpg

Jeśli lubisz fotografować sceny, które dostrzegasz podczas pracy lub w codziennym życiu, na pewno miewasz wrażenie, że efekt na zdjęciu często okazuje się mniej interesujący i nie oddaje faktycznej atmosfery danej sceny. W tym rozdziale znajdziesz opis funkcji oraz wskazówki, które ułatwią Ci wykonywanie imponujących zdjęć znajomych scen.

 

Kompozycja i kadrowanie

Jeśli wykonujesz zdjęcia seryjne, dużo frajdy sprawia fotografowanie na luzie bez z góry określonego celu. Spróbujmy jednak rozważyć kwestię kompozycji i sposobu kadrowania sceny. W pierwszej kolejności zajmiemy się kadrowaniem. Jeśli po prostu wyciągniesz aparat i od razu robisz zdjęcie, będzie ono zawierać wiele niepotrzebnych szczegółów, ponieważ w kadrze znalazły się zbędne obiekty.
Zamiast próbować uchwycić w kadrze wszystko, postaraj się skupić tylko na głównym obiekcie, zwłaszcza w przypadku fotografowania codziennych scen.
Ogólnie rzecz biorąc, aby osiągnąć kąt widzenia (ogniskowa) zbliżony do ludzkiego pola widzenia, należy ustawić zoom w pozycji po stronie teleobiektywowej. Korzystaj z zoomu aktywnie podczas wykonywania zdjęć seryjnych.

 

les10_1_1.jpg
Ogniskowa: 35 mm / Liczba F: 5,6 / Czas otwarcia migawki: 1/1000 s / Kompensacja ekspozycji: +1 / Balans bieli: Cień / Styl kreatywny: Krajobraz (Kontrast: +3, Nasycenie: -3)

 

To zdjęcie, wykonane normalnym obiektywem SEL1855 z ogniskową 35 mm, zostało wykadrowane tak, że obiektem głównym jest flaga. Dzięki ustawieniu zoomu po stronie teleobiektywowej zachowano równowagę pomiędzy wielkością flagi i głębią otaczających budynków.

 

les10_1_2.jpg
Ogniskowa: 23 mm


To zdjęcie wykonano z ustawieniem po stronie szerokokątnej, próbując zmieścić w kadrze wiele obiektów, takich jak budynki i latarnia uliczna. W efekcie większą część kadru zajmują budynki i ulica, a flaga jest niewielka i znajduje się z tyłu. W porównaniu z tym ujęciem pierwsze zdjęcie, na którym sfotografowana flaga wygląda na większą dzięki ustawieniu po stronie teleobiektywowej, wygląda bardziej imponująco.

 

les10_1_3_modal.jpg

Oba powyższe zdjęcia wykonano z ogniskową 50 mm. Tego rodzaju agresywne kadrowanie może się sprawdzić w niektórych scenach.

To są zbliżenia scen sfotografowanych teleobiektywem podczas spaceru ulicą. Uchwycenie niewielkiego wycinka sceny sprawia, że odbiorca może sobie wyobrazić atmosferę, której nie można zobaczyć.

les10_1_4_modal.jpg

Istnieją klasyczne typy kompozycji fotograficznych, takie jak reguła trójpodziału i kadr skośny. Jeśli jednak zbytnio przyzwyczaisz się do tych metod, Twoje zdjęcia stracą wyjątkowy charakter i przestaną być interesujące. Możesz je zastosować, gdy wyczerpią się inne pomysły. Skup się raczej na poszukiwaniu ulubionej formy kompozycji lub ekspresji, zwłaszcza jeśli fotografujesz podczas spontanicznych okazji lub spacerów. Esencją tworzenia oryginalnych kompozycji jest wykonywanie zdjęć, które podobają się przede wszystkim Tobie.

Jeśli w pełni wykorzystasz zoom, będziesz w stanie kadrować znajome sceny i tworzyć na ich podstawie imponujące kompozycje. Choć z początku może być trudno osiągnąć pożądane efekty, używaj zoomu świadomie, aby nabrać wyczucia.

les10_1_5.jpg

Ogniskowa: 11 mm / Liczba F: 5,6 / Czas otwarcia migawki: 1/160 s

 

Korzystanie z funkcji Efekty w obrazie

Jeśli chcesz dopracować zdjęcie w wyjątkowy sposób, wypróbuj funkcję Efekty w obrazie.
Za jej pomocą możesz w łatwy sposób wykonywać zdjęcia w stylu retro lub artystyczne, przypominające obrazy, bez konieczności ich retuszowania przy użyciu komputera. (*) Aparaty serii α zapewniają różne efekty, a poniżej znajdują się ich przykłady.

(*) Rodzaje efektów w ramach funkcji Efekty w obrazie różnią się w zależności od modelu aparatu.

Efekt Zdjęcie monochromatyczne o wysokim kontraście pozwala wykonywać zdjęcia sprawiające wrażenie wykonanych na czarno-białej kliszy. Sprawdza się on najlepiej przy mocnym odwzorowywaniu ulic. Warto pamiętać, że w warunkach, w których zdjęcia kolorowe się nie sprawdzają, np. w pochmurny lub deszczowy dzień, zastosowanie tego efektu pozwala zmienić zdjęcie w artystyczną kompozycję.

les10_2_1.jpg

Zdjęcie monochromatyczne o wysokim kontraście


Efekt High-key: Miękki pozwala wykonywać miękkie i blade zdjęcia o lekko niebieskawym odcieniu. Nadaje on zdjęciu fantazyjne wykończenie niezależnie od obiektów.

les10_2_2.jpg

High-key: Miękki


Efekt Kolor częściowy tworzy obraz, który zachowuje określony kolor, a wszystkie pozostałe przekształca na czerń i biel. Dzięki temu efektowi nawet zdjęcia schnącego prania mogą w okamgnieniu nabrać artystycznego charakteru. Interesujące rezultaty daje także zastosowanie go w przypadku zdjęć kwiatów i małych przedmiotów.

les10_2_3.jpg

Kolor częściowy (niebieski)


Dostępne są także inne efekty, jak Zabawkowy aparat, Miniatura, Zdjęcie retro i Posteryzacja (kolor). Wypróbuj je, fotografując sceny z życia codziennego.

les10_2_4.jpg

Zabawkowy aparat
 

les10_2_5.jpg

Miniatura
 
 les10_2_6.jpg
Zdjęcie retro

 

les10_2_7.jpg
Posteryzacja (kolor)

 

Korzystanie z obiektywów stałoogniskowych

Obiektywy stałoogniskowe tworzą świetne rozmycia tła, dzięki czemu Twoje zdjęcia seryjne lub ujęcia krajobrazów można zamienić w artystyczne kompozycje. Dzięki temu, że wpuszczają one do aparatu dużo światła, sprawdzają się podczas fotografowania w pomieszczeniach lub na ulicy nocą.

les10_4_1.jpg
Ogniskowa: 35 mm / Liczba F: 2,0 / Czas otwarcia migawki: 1/640 s

 

  les10_4_3.jpg
Ogniskowa: 35 mm / Liczba F: 11 / Czas otwarcia migawki: 1/400 s

 

SAL35F18

les10_4_2.jpg
Kąt widzenia 35 mm tego obiektywu nadaje się do fotografowania bardzo szerokiej gamy obiektów. Z kolei maksymalna przysłona F1,8 jest wystarczająco jasna do fotografowania ręcznego przy słabym oświetleniu i zapewnia łagodne efekty rozmycia, które mogą nadać zdjęciom głębi i artystycznego charakteru.   SEL35F18

les10_4_4.jpg
Wysoka wydajność i kompaktowe rozmiary sprawiają, że ten obiektyw wspaniale sprawdza się jako zapasowy. Nadaje się do wykonywania szerokiej gamy fotografii, w tym zdjęć seryjnych podczas spacerów i nocnych oraz portretów z wspaniale rozmytym tłem.