Podziel się wrażeniami!
Witam
Miałbym prośbę do ekspertów. Poniżej lista sprzętu na jakim mam problem:
1) Amplituner Marantz SR5015
2) TV Sony 75XR95J
3) Kabel HDMI certyfikowany 2.1 Lindy (łączący TV z Amplitunerem) (TV wyjście EARC HDMI3, Marantz wejscie EARC jest tylko jedna możliwa opcja więc pomylić się nie da)
4) Nvidia Shield 2019
Problem jaki mam to to, że po zakupie tego telewizora będę mógł zrezygnować z Shielda i odtwarzać treści 4k HDR z dźwiękiem DTS X i Dolby Atmos bezpośrednio z dysku podłączonego do TV ale wygląda na to, że z TV nadal jest problem. Poniżej opiszę dwa scenariusze:
Shield -> HDMI in Marantz -> Marantz HDMI EARC do TV
1) Odtwarzam jakikolwiek film czy to z Kodi czy VLC podaję przykład Cruella z Atmos wszystko działa prawidłowo obraz 4K HDR i Atmos jest jak widać na załączonych screenie:
screen1:
https://www.dropbox.com/s/zuohg90jr6...reen1.JPG?dl=0
I tu jest po temacie, wszystko jak należy
TV->EARC Marantz
2) Odtwarzam ten sam film czyli np. Cruella z Atmos bezpośrednio z telewizora (z podpiętym dyskiem) z aplikacji Kodi czy VLC (to nie ma znaczenia bo efekt jest ten sam) i widzę tylko DD+
screen3
https://www.dropbox.com/s/z89i3ivt5n...reen3.JPG?dl=0
screen4
https://www.dropbox.com/s/g58o242s8g...reen4.JPG?dl=0
Analogicznie jest w przypadku DTS X - na shield wszystko na amplitunerze OK a gdy odtwarzam z TV to na amplitunerze widać jedynie zwykły DTS.
Konfiguracja np. aplikacji KODI jest taka sama w TV jak i na Shield.
Co zrobić lub czy może coś trzeba aktywować? aby EARC z TV przepuszczał Atmos i DTS X do amplitunera ?
pozdrawiam
Daniel
Rozwiązane! Idź do rozwiązania.
puść coś w Atmosie (bo DTS X może rzeczywiście nie przepuszczać) a Atmos powinien i pokaż proszę co się wyświetla na amplitunerze.
Wiedźmin z Netflix'a
ok już wiem jak to dziadostwo działa... z wiedźmina udało mi się wyciągnąć DD+ w formacie Atmos (czyli ten skompresowany czyta). Natomiast materiały Atmos oparte na Dolby True HD już są nieosiągalne dla tego TV
dla pewności jestes w stanie puścić ze swojego TV jakis film gdzie jest Atmos z Dolby True HD i zobaczyc co pokazuje amplituner?
Filmu nie posiadam, ale ściągnąłem z https://thedigitaltheater.com/dolby-trailers/ demo Amaze (Lossless-ATMOS) opisane jako Dolby TrueHD 7.1 ATMOS i wyświetla DD+.
czyli tak jak udało się odkryć, szkoda że SONY nie jest w stanie od razu wyjaśnić jak to działa, tylko trzeba to samemu rozpracowywać przez fora.....
Jeszcze jedno wyjaśnienie, które też w głowie pozwoli poukładać co jest możliwe a co nie
- gniazdo z eARC POZWALA na transmisję TrueHD z ATMOS i DTS-X (obiektowe a nie kanałowe opisanie źródeł dźwieku ORAZ oczywiście bezstratnych wielokanałowych ścieżek jak DTS Master czy Dolby TrueHD (duuuużo większy bitrate)
- ale osobną sprawą jest SKĄD ten strumień się w TV wziął
- poszczególne gniazda HDMI mogą być wjeściem/wyjściem i w TV jest jakby "hub komunikacyjny" dla HDMI,
- jeśli dostarczysz Z ZEWNĄTRZ strumień TrueHD, DTS-X, itd np. z BlueRay4K to obraz pójdzie w TV a dźwięk zostanie przekierowany do eARC i "wróci" do amplitunera = TO JEST WSPIERANE i DZIAŁA (testowałem),
- ale sam Android i jego ograniczenia nie pozwalają DOWOLNEJ aplikacji na zdekodowanie tych bardziej wymagających co do bitrate ścieżek i "przesłanie ich do HDMI" = TV nie potrafi być źródłem dźwieku TrueHD/Master DTS i dźwięku obiektowego w takich bezstratych formatach (ATMOS czy DTS X),
- DD+ jest wyjątkową "pomostową" hybrydą gdzie w dodatkowych kanałach (poza podstawowe 5.1) wstawiony jest ATMOS obisujący obiektowo scenę dźwiekową i jeśli aplituner poprawnie zauważy te dostakowe strumienie ATMOS to przełączy się w tryb obiektowy ATMOS a jesli nie to użyje tylko bazowych kanałaó 5.1 i "oleje" dodatkowe kanały, których nie rozumie - wtedy "stary amplituner" będzie pracował jako DD5.1,
- DD+ jest w pewnym zakresie (sporym) wstecznie kompatybilne bo bazuje na modelu "rozszerzenia DD" a nie całkiem nowego formatu i (poza pewnymi detalami jak większy max bitrate w DD+ niż w DD) stary apliktuner może po prostu dekodować bazowe kanały DD zupełnie olewając dodatkowe kanały,
- DD+ pozwala nie tylko na dodatkowe kanały ale także na "sub kanały" i stąd jest trochę elastyczniejszym formatem pozwalającym na "dodanie" ATMOS i dalej zmieszczenie się w total bitrate akceptowalnym dla streamingu i przetwarzania w software Androida.
- dlatego DD+ jako format wyjściowy z TV pozwala na przeniesienie ATMOS (choć jest to kompresowany ATMOS...)
- żaden player w postaci aplikacji Android na TV nie da rady wyprodukować i wysłać do eARC dźwieku bezstratnego bo w tym obszarze używa komponentów Androida i hardware dźwiękowego TV i są tam ograniczenia,
- ale dostarczony z innego HDMI dźwięk nie jest przetwarzany przez software TV i spokojnie może zostać przekierownay "as is" to wyścia eARC i na amplituner
- inne Android TV potrafią dokodować dźwięk bezstratny więc jest pewna (mała?) szansa, że sam software TV kiedyś to ogarnie... ale może też być tak, że potrzebne jest pewne wsparcie w hardware podczas tego dekodowania, którego sprzęt TV nie daje i NIGDY nasze TV Sony nie będą dekodowały dźwięku bezstratnego 😞
- pozostanie tylko zewnętrzne źródło (być może też na Androidzie!) jakiegoś Media Playera, by mieć taki dźwięk dalej przez eARC na ampitunerze... jeśli ma się pliki z takim dźwiękiem
- w streamingu jeszcze dłuuuugo nie zobaczymy dźwięku bezstratnergo Dolby TrueHD, Master DTS, i ich odmian obiektowych DTS-X czy ATMOS na TrueHD...
Pozdrawiam,
Darek
I to jest w 100% wyjaśnienie którego oczekiwałem od SONY i to się nazywa komplet informacji w sposób przystępny i zrozumiały. Słabe jest to, że w SONY nikt na to nie potrafił odpowiedzieć, nawet nie podjęli się w ogóle tematu ani na infolinii ani w oficjalnych mailach. Niech Cie Sony zatrudni;) Podsumowując Nvidia Shield musi zostać:):)
czyli Sony oszukuje użytkowników a eArc jest w tv kompletnie bezużyteczne jest to granda i bardzo źle świadczy o firmie. Miałem lepsze zdanie o Sony teraz uważam że firma przegiela i oszukała mnie sprzedając Tv z gównianym nie działającym eArc bo taka jest prawda
Pomimo tego że też byłem rozczarowany wynikami prób z eARC to nie do końca zgadzam się z oczywistością „winy SONY” bo eARC w sumie działa dla źródeł zewnętrznych co jest dość zrozumiałe bo pliki z takim dźwiękiem to nie jest „normalne i powszechne rozwiązanie” a częściej piractwo ORAZ pewne decyzje co do funkcjonalności aplikacji na Android leżą POZA developerami aplikacji i są „zdecydowane” poniżej w systemie operacyjnym Android OS czyli to Google podjął takie decyzje a nie SONY.
Ale w innym miejscu widać spore zaspanie i oszczędności sprzętowe SONY więc być może i jakiś detal hardware jest zbyt stary i słaby by pozwolić aplikacjom na przesyłanie kodowanego strumienia dźwięku przestrzennego do wyjścia eARC?
Pisząc o oznakach „nieuzasadnionego skąpstwa” i pójścia na łatwiznę mam namyśli żenującą decyzje SONY by w nowym modelu z 2020 pozostawiać dalej stary hardware Ethernet 100Mb gdy jednocześnie wsadzają i promują Bravia CORE i PureStream wpisując w wymaganiach ze potrzebuje on 120Mbit (sic!) wiec zalecają JEDNOCZEŚNIE by używać przewodowego Ethernetu (bo to stabilne i lepsze) a w innym miejscu własnych zaleceń piszą ze dla BraviaCore to musisz Wifi używać bo ICH WLASNY chipset Ethernet jest typu 100Mbit i stanowi ograniczenie !? Sic! W 2020 to pewnie każde produkowane urządzenie ma chipset 1Gbit bo różniąca w cenie pewnie w centach jest liczona a Sony MA POTRZEBĘ w tych modelach przesyłu >100Mbit i wsadza chipa 100Mbit ?! Porażka SONY na całej linii i może być oznaką użycia przestarzałej bazy hardware do flagowej w 2020 linii telewizorów z Bravia CORE … czyli możliwe ze eARC tez ma ograniczenia z powodu takich oszczędności na hardware i/lub pośpiechu wypuszczenia nowych modeli na rynek 😞